måndag 11 juli 2011

Veckans recension: Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson

Jag ska vara helt ärlig. Jag undviker av princip svenska kriminalromaner. Det är inte så att jag säger att allihop är dåliga, det är bara det att jag är så trött på dem innan jag ens hunnit öppna dem. Det är framförallt de snarlika koncepten, lika intill förväxling, som gör att jag undviker dem. Samma skäl som gör att jag börjat undvika genren high fantasy. Jag tror säkert att det finns massor med roliga, bra, och spännande böcker om lösningen på ett brott som jag inte läst, men jag är så fruktansvärt ointresserad av handling som jag kan förutsäga. Och jag är så utled på att kriminalromaner är det enda som svenska bokhandlar verkar sälja. Jag vill avlida när jag ser hyllmeter efter hyllmeter på Akademibokhandelns topplista med uteslutande kriminalromaner. Jag vill bara skrika rakt ut, ett förtvivlat ”VARFÖÖÖR?” och sedan skulle jag helst av allt vilja dela ut listor med boktips till höger och vänster som enbart består av författare som skriver originella berättelser.
Men jag har gjort ett undantag för att läsa Stieg Larsson. Det handlar inte egentligen om att jag är intresserad av storyn, utan jag läser den av samma anledning som jag läste Da Vinci-koden eller Ondskan; helt enkelt för att se what the fuzz is about. Varför folk gillar just den här boken så himla mycket.
Män som hatar kvinnor är till upplägget precis det jag ogillar med de svenska deckarna – det handlar om en journalist som får i uppdrag att lösa ett brott och som sedan inser att mördaren är lite för nära. Erkänn att det jag just skrev skulle kunna passa in på över ett dussin andra romaner.
Hur som helst. Jag ska bli lite mer precis. Mikael Blomkvist är namnet på journalisten i det här fallet. Han är frånskild, lite av en kvinnorkarl, en bra journalist och på det stora hela en rätt hygglig kille. När boken startar har han nyss trampat i ett klaver av ganska gigantiska proportioner, och blivit fälld för förtal efter att ha skrivit en artikel som uppenbarligen visat sig vara grundad på falska källor. Han ska spendera några månader i fängelse och betala skadestånd, och han avgår som ansvarig utgivare för tidningen som han varit med och startat; kallad Millennium. När han sedan från ett helt oväntat håll får ett erbjudande om jobb i ett år bestämmer han sig efter viss tvekan att ta det. Han behöver komma ifrån allt. Jobbet erbjuds från en pensionerad gammal industrijätte – den före detta vd:n för den omfattande Vangerkoncernen, nämligen den åttiotvå år gamla Henrik Vanger.
Arbetet Mikael ska utföra är ett grävande journalistikarbete. Till alla han träffar ska han säga att han jobbar på att skriva Henrik Vangers biografi, en släktkrönika över den minst sagt dysfunktionella men ekonomiskt framgångsrika familjen Vanger. Men det riktiga skälet till att Henrik Vanger har anställt Mikael är en sextonårig flicka – Henriks sondotter Harriet som försvann 1966, då hon var sexton år gammal. Försvinnandet, och det förmodade mordet på Harriet, är något som tärt på den gamle Henrik i över trettio år. Att lösa Harrietgåtan har blivit en besatthet. Mikael blir anställd för att göra ett sista försök till att reda ut vad som egentligen hände den där dagen då Harriet plötsligt förvsann spårlöst.
Mikael har ingen egentlig förhoppning om att kunna lösa fallet – hur ska han kunnat lyckas där polisen misslyckats i decennier? Men med oväntad hjälp av den störda men geniala Lisbeth Salander börjar han komma närmare ett svar – och den farliga sanningen.

Jag tycker inte att Män som hatar kvinnor är något speciellt alls, för att tala klarspråk. Den är långtråkig och komplicerad med massor av politiska redogörelser, en massa bakgrundshistoria om saker jag inte kunde brytt mig mindre om, som till exempel svensk industri och ekonomi, och har en rad journalistiska termer som jag enbart förstår eftersom jag pluggade media under tre års gymnasiestudier. En vild gissning är att orden byline, scoop och puff faktiskt inte är helt bekanta för alla människor. Dessutom tycker jag att språket – och inte minst dialogen – är olidligt formell. Boken redogör, den berättar inte. Och så ligger det till genom större delen av den. Det enda som egentligen drar mitt intresse är Lisbeth Salander, som vid det här laget fascinerat inte bara det svenska folket utan också en hel del läsare (och tittare) utanför Skandinavien. Jag tycker hon är väldigt mycket mer intressant som karaktär än Mikael Blomkvist, och jag tycker inte att romanen kommer igång förrän de två sammanstrålar. Tyvärr händer inte detta förrän på sidan 323 – alltså inte förrän när man läst lite mer än hälften av boken. Det är först då som boken blir mer spännande, även om den aldrig når samma kaliber som till exempel The Hunger Games, för att nämna en bok jag har stark i minnet.
Män som hatar kvinnor är inte en dålig bok. Däremot är den en bra bok med flera brister, brister som sänker mitt helheltsintryck mer än bara ett par pinnhål. Främst är det den språkliga biten, med nästan amatörmässiga upprepningar av ord nära inpå varandra, den träiga dialogen där personerna mycket väl kan använda ord som ”tämligen” i ett fikasamtal, och den onödigt businessinriktade terminologin. Sedan är det den tuggande bakrgrundshistorien som i många fall är nödvändig, men berättad på ett så fantasilöst och tråkigt sätt att jag vill slita av mig håret. På många sätt tycker jag att romanen känns som om den är skriven med en manlig målgrupp – lite som en förvuxen pojkbok som gått ned sig i det vidsträckta svenska kriminalträsket. Jag vet inte varför jag får det intrycket, det bara känns så. Den är kärv på ett manligt sätt, om det nu säger er någonting.
Det är karaktärerna som är bokens största redeeming point, och det är uteslutande de som får mig att gilla boken. Detta har Stieg Larsson förstått – att det är karaktärernas uppgift att föra berättelsen framåt. Och det kan jag bara ge honom eloge för.
Jag gick in med målsättningen att läsa hela trilogin, men jag vet faktiskt inte riktigt om jag orkar. Kanske, blir svaret. Jag får se – jag vill hur som helst läsa något annat innan jag plockar upp del två; Flickan som lekte med elden.

”Män som hatar kvinnor”, 2005

20 kommentarer:

  1. Jag läste den här boken för några år sedan, av samma anledning som du, för att ta reda på vad som var så speciellt med den. Kan hålla med om det mesta om du skriver faktiskt, deckare överhuvudtaget är inte en genre som drar i mig så väldans mycket och jag skrev faktiskt till Bonniers en gång och tyckte de kunde dra ner lite på kriminalhistorier (de missar ju så mycket annat liksom!). Det jag minns bäst av den här boken är dock att den var för hemsk, jag mådde illa och kunde inte läsa mer än ett kapitel i taget, sedan fick jag låta boken ligga nån vecka innan jag kunde ta tag i nästa kapitel. Verkligt våld av detta slag tär på mina nerver nåt fruktansvärt!

    SvaraRadera
  2. Min man på sex år lämnade mig för en annan tjej eftersom jag anklagar honom för att ha sett en annan tjej och sedan dess har jag försökt få tillbaka honom men han vägrar att komma tillbaka till mig, han svarade inte på mitt samtal eller mejl och han till och med unfriend me on face-book and also unfollow me on IG och han berättade för mig att han var klar med mig och mina två barn, jag blev riktigt förvirrad, jag sökte på internet för hjälp och jag såg ett vittnesbörd om hur en trollformulering hjälp dem att få tillbaka sitt ex så jag bestämde mig för att prova, men jag var ännu mer förvirrad på grund av många vittnesbörd som jag såg, men mitt sinne ber mig att gå med DR SAGURU eftersom jag gjorde många undersökningar om honom och jag hittade inget dåligt med honom, det var så jag kontaktade honom och jag förklarade mina problem för honom och han kastade en kärleksförtrollning åt mig och garanterade mig i 7 dagar att mitt ex kommer tillbaka till mig och till min största förvåning den tredje dagen en stor mirakel föll på mig och mitt ex kom tillbaka till mig den tredje dagen och han bad mig om förlåtelse DR SAGURU du är bara de bästa, jag kommer att fortsätta att publicera hans namn för att han är min Frälsare, vi är nu en stor lycklig och enad familj. Om du behöver hans hjälp kan du mejla honom. Tappa inte hoppet för tidigt kontakta honom Om du behöver hans hjälp Du kan mejla honom @ drsagurusolutions@gmail.com för enkel och snabb kommunikation. Du kan också ringa eller lägga till honom på whats-app med detta nummer +12098373537

    SvaraRadera
  3. För bara några dagar sedan läste jag om kärlek och relationsrådgivningsblogg, när jag läste en kommentar om en kvinna som bor i Stockholm. hon delade med sig av sitt vittnesbörd om hur en trollformel hjälpte henne att få tillbaka sin kärlekspojkvän inom två dagar efter bön för kärlekstrollformel. jag var intresserad och jag ville göra samma sak för att få tillbaka min man att komma hem och besöka mig och vår dotter Alicia, hon har gråtit att hon vill träffa sin pappa och jag har försökt säga till henne att hennes pappa kommer hem snart. så jag måste göra allt för att få hans uppmärksamhet hem. Så jag kontaktade e-postadressen till kärleksförtrollningen som jag kopierade från damkommentaren (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com). så jag skickar ett meddelande till Dr.Oduduwa för att hjälpa mig få tillbaka min kärleksman hem. bara ett ögonblick senare fick jag ett svar från Oduduwa och han försäkrade mig att han kan hjälpa mig att ta hem min man att han har gjort detta för så många människor i mer än 37 år. Jag gav det ett försök och jag fortsätter att följa alla hans instruktioner och jag fick de kärleksförtrollningar som krävs för att få det att fungera. sedan precis efter två dagar lanserade vi kärleksbesvärjelsen på honom med hjälp av mans namn och bild på min man.
    På kvällstimmen nästa dag fick jag ett samtal från ett okänt nummer, först svarade jag inte eftersom jag inte är van vid att ta upp okända nummer, senare på natten fick jag ett sms från samma okända nummer som förklarade att det var han Anderson min man, jag var socked eftersom jag under nästan 9 månader nu inte har fått ett sms inga telefonsamtal från min man, så jag svarade honom att ringa mig tillbaka, så han ringde och förklarade och bad mig om ursäkt för bor jag och vår dotter Alicia hemma så länge, han sa att det var för att kanske en annan kvinna har använt kärleks charm för att få ner honom så länge att han gjorde ett misstag och han har precis insett det nu. Så han lovade att komma tillbaka hem de närmaste dagarna och jag förväntade mig inte ens att träffa honom, följande dag runt 22:030. han kom hem nästa dag och vår dotter Alicia var väldigt glad över att se honom, jag är väldigt glad att se honom igen, eftersom jag aldrig trodde att det här kunde fungera så snabbt och snabbt. Jag är väldigt glad över att få dela mitt verkliga vittnesbörd här eftersom jag vet att det också kommer att motivera och vara en inspiration för någon där ute som går igenom liknande men situationen i sitt äktenskap, hem och kärleksrelation kan vara så frustrerande ibland. Jag är mycket tacksam och jag rekommenderar Dr.Oduduwa för hans visdom och talang att göra kärleksförtrollningar som faktiskt fungerar. Jag rekommenderar honom starkt till alla som vill få tillbaka sin kärlekspartner och återställa kärleken och förtroendet tillbaka i äktenskapsförhållandet, vänligen kontakta Oduduwa via hans personliga e-post, jag skriver här, det är gratis konsultation och det kostar ingenting att göra en förfrågan idag.

    Jag släpper bara e-postadressen här om någon vill få tillbaka sin kärlekspartner precis som jag fick tillbaka min inom två dagar efter aktivering av kärleksbesvärjelser.
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  4. Hjälp mig att fira DR ISIKOLO för hans stora hjälp. Jag är en av de människor som sa att jag aldrig kommer att ringa en synsk eller magiker eller vad som helst för att hjälpa mig med mina problem, minst av alla mina kärleksproblem, men jag nådde den punkt där jag visste att jag behövde lite vägledning. Jag är så glad att jag hittade den här mannen som heter DR ISIKOLO. När jag nästan förlorade David i ett av våra dumma slagsmål och ständiga bråk (han gjorde slut med mig). Jag trodde att jag hade förlorat allt. jag gråter hela dagen och tänker att han aldrig kommer tillbaka till mig igen. Jag läste så många vittnesbörd om Dr. Isikolo kärleksförtrollning hur han hjälpte till att få tillbaka ex älskare tillbaka. Jag mailade honom snabbt för att också få tillbaka min man med hans kärleksåterföreningsförtrollning. Och när jag var som mest desperat utnyttjade han mig inte. Du gjorde en mycket bra tjänst för en person som verkligen är i behov av din hjälp. Jag vet inte hur du gjorde det eller hur den här magin fungerar men allt jag vet är att det fungerar och min man kom tillbaka till mig inom 48 timmar som han lovade mig. David min man och jag är lyckligtvis tillsammans igen, och jag kommer alltid att vara tacksam mot DR ISIKOLO. mejla honom för alla typer av hjälp är mycket kapabel och pålitlig för hjälp via: isikolosolutionhome@gmail.com eller så kan du också WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  5. TACK DR ISIKOLO SOM KOMMER TILL MIN RÄDDNING PÅ MINA VÄRSTA STUND.
    Jag är Jackie Marmero. Min man och jag har kämpat mot äktenskapsproblem under de senaste 6 månaderna och jag visste inte att familjen var hjärnan bakom de problem vi någonsin haft. Problemen eskalerade och han flyttade så småningom ut ur huset. Jag var ensam med min dotter och livet var eländigt utan honom vid min sida. Jag gjorde allt jag kunde för att få slut på problemen men utan resultat. Så jag var tvungen att söka hjälp vilket ledde till att jag kontaktade DR ISIKOLO. Precis som jag alltid har velat hörde han mitt rop och kom mig till hjälp. Han löste problemen vi hade och min man och jag kom tillbaka tillsammans och det förvånar mig fortfarande när jag får resultatet inom 2 dagar som han lovade. Om du har problem med din partner, kontakta honom nu och han kommer inte att svika dig lika bra eftersom han är pålitlig och pålitlig. mejla honom: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom via WhatsApp: +2348133261196

    SvaraRadera
  6. Jag heter Vanessa Arvid. Jag visste aldrig att människor kunde vara så snälla, osjälviska och fantastiska förrän DR ISIKOLO hjälpte mig med mina äktenskapsproblem. Min förening med min man var inte upp till ett år när vi började få problem. Det var så ofta att jag föll i depression och fortsatte att kämpa med det och samtidigt lämnade min man mig och lovade att aldrig återvända. Jag visste inte vad jag skulle göra med mitt liv vid den tidpunkten. Jag var tvungen att fortsätta söka hjälp tills DR ISIKOLO kom till min räddning. Efter att han gjort vederbörliga konsultationer stod det klart för mig att min mans ex älskare fortsatte att manipulera honom så att hon kan få tillbaka honom. Jag fick veta vad jag skulle göra av DR ISIKOLO och med all säkerhet måste jag få resultatet efter 2 dagar vilket jag följde och han hjälpte mig och resultatet var så fantastiskt. Nu är min man tillbaka till mig och vi föder vårt första barn i värme och lycka. om du har liknande eller kärleksproblem, smsa bara till honom via Viber/WhatsApp +2348133261196 eller maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Jag heter Giovanni Jahem. Jag har gått igenom svåra tider med olika män och hittat sann kärlek och äkta acceptans tills jag träffade min man som kom in i mitt liv och älskade mig bortom ord kan förklara. Vi bodde tillsammans i 2 år och vi var lyckliga tills för många bråk kom upp och vi splittrade oss. Jag trodde att jag kunde gå vidare men jag insåg att jag var djupt kär i honom och behövde för alltid med honom. Jag hade inget annat val än att söka hjälp, vilket ledde till att jag kontaktade Dr Isikolo med vetskap om hur han har kunnat hjälpa andra. Han gav mig sin uppmärksamhet och gjorde sitt bästa för att förena oss igen och inom 48 timmar visade sig resultatet och han kom tillbaka till mig och vi hittade på saker igen. Nu har kärleken och lyckan återställts och allt jag kan säga är att jag verkligen uppskattar Dr Isikolo för att han är osjälvisk när han hjälper mig och andra. Hans e-postkontakt: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  8. MIN MAN KOM TILLBAKA TILL MIG MED HJÄLP AV DR WALE OCH JAG ÄR VERKLIGEN ÖVERVÄLDIGD Hej alla. När allt hopp förlorades för att få mitt förhållande att fungera igen mellan mig och min pojkvän gick jag online för att söka hjälp och jag läste och kontaktade DR WALE via hans WhatsApp +2347054019402 som kom och fixade allt och han kommer att förbli uppskattad av mig för resten av mitt liv. Alltför många gånger gick jag igenom känslomässiga trauman på grund av de oändliga problemen jag hade med min man och det ledde till att vi gjorde slut och det var därför jag sökte hjälp och fick reda på DR WALE som kom till min räddning. Han berättade för mig procedurerna och uppmanade mig att följa, vilket jag gärna gjorde och han försenade inte processen att ge lösningar på mina problem och jag fick resultatet på bara en vecka som han försäkrade mig. Bry dig inte om att söka hjälp någon annanstans för han är för bra på att hjälpa människor. Han är pålitlig och ärlig så sms:a honom nu via WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Jag kan inte glömma hur DR WALE hjälpte mig att återställa mitt äktenskap efter nio månaders separering med min fru på grund av gräl och hon lämnade och aldrig återvände till mig, jag gjorde så mycket för att få tillbaka henne men ingenting fungerade först förrän Jag såg en kommentar online när någon vittnade om hur DR WALE hjälpte henne att återställa sin man och det var så jag kontaktade honom via hans WhatsApp och efter att ha skrivit ut mitt problem försäkrade han mig att han kommer att hjälpa mig att komma tillbaka med min fru inom några dagar efter att ha kastat kärleksbesvärjelsen, och efter att han gjorde trollformeln kom min fru tillbaka hem och vädjade om att hon var väldigt ledsen idag, jag är tillbaka med min fru och vi är båda lyckliga och lever tillsammans igen. Jag vet att det finns många människor där ute som vill få tillbaka sin kärlek, vänligen kontakta DR WALE för han är det perfekta svaret på ditt problem, hans kontaktuppgifter är: WhatsApp/Viber/Telegram: +2347054019402 eller drwalespellhome@gmail.com

    SvaraRadera
  10. SÖKAR HJÄLP ATT FÅ DITT EX TILLBAKA TILL DIG, KONTAKTA DR ISIKOLO NU
    Jag heter Lovisa Dahlgren. Av glädjens överflöd talar mitt hjärta mycket om DR ISIKOLO. Han kom till min räddning när mitt liv var förstört i månader. Min älskare lämnade mig för en annan kvinna och jag visste inte att han var sinneskontrollerad och hypnotiserad. Jag gjorde allt jag kunde för att få honom att återvända till mig men utan resultat. Han lämnade staden med damen och jag hörde aldrig från honom eller såg honom ens igen. Jag letade efter hjälp på nätet när jag läste om hur DR ISIKOLO hjälpte andra kvinnor som hade samma problem. Jag kontaktade honom och han berättade för mig allt som behövde göras, vilket jag efterlevde. Precis som han lovade återställdes kärleken och lyckan som jag delade med min partner och han rensades från den mörka charm de lade på honom och återvände till mig efter 48 timmar. DR ISIKOLO är ärlig i att hjälpa människor och han kan hjälpa dig om du idag bestämmer dig för att kontakta honom. Hans e-postkontakt: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  11. Ingen annan kan hjälpa dig att fixa ditt förhållande och kärleksproblem bättre än Dr Isikolo
    Jag är Elena Berglund. Det kommer att förvåna dig att veta att allt så många människor har vittnat om DR ISIKOLO bara är sanningen. Min man lämnade mig och mina barn för att vi hade så många bråk och bråk. Hans folk var också emot mitt äktenskap med honom. Jag älskade honom så mycket och hade ett stort hopp om att vi ska bygga en ljus framtid tillsammans. Jag väntade i 6 månader och han återvände aldrig till mig. Så jag var tvungen att kontakta DR ISIKOLO som gjorde allt i sin makt för att återförena oss och återställa den kärlek och lycka vi en gång delade. Han återvände hem till oss efter 48 timmar precis som DR ISIKOLO försäkrade mig. Du kan också få denna fantastiska hjälp och leva för att vara tacksam mot honom eftersom han aldrig gör någon besviken. kontakta honom e-post: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  12. Hej alla, jag heter Anna Macovei. Under ganska lång tid bodde min man i en annan lägenhet på grund av arbetspress och vi var väldigt lyckliga tillsammans trots att han höll sig ifrån oss i några månader. Föga visste jag att en kollega från jobbet redan hade en affär med honom som fick min man att lämna in en skilsmässa mot mig från ingenstans. Jag visste att något var fel eftersom vi aldrig behövde bråka eller bråka så mycket för att få honom att lämna. Jag var traumatiserad och jag söker hjälp för att ta itu med situationen som ledde mig till DR ISIKOLO från beröm som folk gav honom på nätet. Vi diskuterade länge och han berättade allt jag behövde veta om vad som hände och processen för att åtgärda problemen. Han uppfyllde sina löften och fick min man tillbaka till mig och skilsmässaprocessen avbröts. Nu är min man tillbaka hem till oss och vi är lyckliga tillsammans. Det är verkligen fantastiskt hur människor verkligen kan hjälpa andra människor när de är i nöd. Han kan hjälpa dig också. Sms:a honom bara via WhatsApp +2348133261196 eller maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  13. Jag heter Giovanni Jahem. Jag har gått igenom svåra tider med olika män och hittat sann kärlek och äkta acceptans tills jag träffade min man som kom in i mitt liv och älskade mig bortom ord kan förklara. Vi bodde tillsammans i 2 år och vi var lyckliga tills för många bråk kom upp och vi splittrade oss. Jag trodde att jag kunde gå vidare men jag insåg att jag var djupt kär i honom och behövde för alltid med honom. Jag hade inget annat val än att söka hjälp, vilket ledde till att jag kontaktade Dr Isikolo med vetskap om hur han har kunnat hjälpa andra. Han gav mig sin uppmärksamhet och gjorde sitt bästa för att försona oss igen och inom 48 timmar visade sig resultatet och han kom tillbaka till mig och vi hittade på saker igen. Nu har kärleken och lyckan återställts och allt jag kan säga är att jag verkligen uppskattar Dr Isikolo för att han är osjälvisk när han hjälper mig och andra. Hans e-postkontakt: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  14. Hej alla, jag heter Nicole Haraldsson och jag är här för att också tacka Dr Isikolo som Gud använde för att rädda min situation och återställa glädjen och lyckan i mitt hem. Jag förlorade min man till en kvinna utomlands när han arbetade i samma region där hon bor. Jag visste aldrig allt som hände förrän en vän till mig skickade bilder på båda tillsammans och jag visste efter det att det var anledningen till att min man blev kall mot mig och lämnade mig bakom mig. Min man var hypnotiserad och sinneskontrollerad och jag visste allt när jag kontaktade Dr Isikolo när jag sökte efter hjälp och inte hittade någon. Han försäkrade mig om att han återvände och att vår kärlek och lycka återställdes, vilket han gjorde och resultatet började manifestera sig efter 48 timmar. Nu har jag min man tillbaka och jag kan inte tacka Dr Isikolo nog för hans ärlighet och stöd. Sms:a honom bara via WhatsApp +2348133261196 eller maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  15. Hej alla, jag heter Klaudia Kusa. Under ganska lång tid bodde min man i en annan lägenhet på grund av arbetspress och vi var väldigt lyckliga tillsammans trots att han höll sig ifrån oss i några månader. Föga visste jag att en kollega från jobbet redan hade en affär med honom som fick min man att lämna in en skilsmässa mot mig från ingenstans. Jag visste att något var fel eftersom vi aldrig behövde bråka eller bråka så mycket för att få honom att lämna. Jag var traumatiserad och jag söker hjälp för att ta itu med situationen som ledde mig till DR ISIKOLO från beröm som folk gav honom på nätet. Vi diskuterade länge och han berättade allt jag behövde veta om vad som hände och processen för att åtgärda problemen. Han uppfyllde sina löften och fick min man tillbaka till mig och skilsmässaprocessen avbröts. Nu är min man tillbaka hem till oss och vi är lyckliga tillsammans. Det är verkligen fantastiskt hur människor verkligen kan hjälpa andra människor när de är i nöd. Han kan hjälpa dig också. Sms:a honom bara via WhatsApp +2348133261196 eller maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  16. MIN POJKVÄN KOM TILLBAKA TILL MIG MED HJÄLP AV DR ISIKOLO OCH JAG ÄR VERKLIGEN ÖVERVÄLDIGD
    Hej alla, jag är Karen Edling. När allt hopp förlorades för att få mitt förhållande att fungera igen mellan mig och min pojkvän gick jag online för att söka hjälp och jag läste och kontaktade DR ISIKOLO som kom och fixade allt och han kommer att förbli uppskattad av mig resten av mitt liv. Alltför många gånger gick jag igenom känslomässiga trauman på grund av de oändliga problemen jag hade med min man och det ledde till att vi gjorde slut och det var därför jag sökte hjälp och fick reda på DR ISIKOLO som kom till min räddning. Han berättade för mig procedurerna och uppmanade mig att följa, vilket jag gärna gjorde och han försenade inte processen med att ge lösningar på mina problem och jag fick resultatet på bara 2 dagar som han försäkrade mig. Bry dig inte om att söka hjälp någon annanstans för han är för bra på att hjälpa människor. Han är pålitlig och ärlig så sms:a honom nu via WhatsApp: +234-8133261196 eller hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  17. Kontakta den mest ärliga och kraftfulla trollformaren som heter Dr Isikolo som hjälpte mig så kommer han att göra detsamma för dig.
    Jag heter Marie Cedergren och allt för gott, jag uppskattar Dr Isikolo som hjälpte mig med sina stora krafter att återställa mitt hem och den lycka jag delade med min man och det är verkligen något jag är evigt tacksam för. Det hände att jag var hjälplös och nedslagen i nästan ett år när min man lämnade mig på grund av äktenskapliga problem som vi stötte på. Jag gjorde allt jag kunde för att rädda mitt äktenskap och ingenting fungerade förrän DR ISIKOLO kom till min räddning. Han hjälpte mig och kärleken och lyckan jag delade med min man återställdes och mer fantastiskt. Jag vet att det låter konstigt om han verkligen kan hjälpa någon, men han är 100% garanterad att inte göra dig besviken när han försäkrar dig om att ha önskat resultat efter 48 timmar. Han kan hjälpa dig också om du är villig att ge honom chansen att göra det. mejla honom nu via: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  18. Min man och jag kommer för alltid att förbli tacksamma mot Dr Ilekhojie för hans gudomliga ingripande i våra liv. Min fru och jag flydde från Somalia till Kanada. Vi kom till Kanada och livet var inte lätt och vi behövde mer pengar för att klara våra räkningar. Min fru gjorde en del efterforskningar på nätet för att få hjälp med att vinna ett lotteri och hon fick trovärdiga rekommendationer från sin chef för att nå ut till Dr Ilekhojie som delar ut lotterivinstnummer med sin lycka-ritual. Vi tog kontakt med Dr Ilekhojie som informerade oss om processen som vi gick med på att utföra omedelbart. Efter att lycka-ritualen var klar köpte vi en lott i Hospital Research Foundation Home-lotteriet och spelade den precis som Dr Ilekhojie instruerade med siffrorna som han avslöjade. Med 2 dagar vann vi en lägenhet med 3 sovrum och ett kontantbelopp på $700 000. Våra liv förändrades inom en vecka och som Dr Ilekhojie instruerade skickades %30 av beloppet till vilket vårdhem som helst för äldre människor för att hjälpa till att betala för vård för de övergivna. Du kan kontakta honom och se vad som händer. Ring/smsa +2348147400259 eller mejla: gethelp05@gmail.com

    SvaraRadera
  19. Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr Isikolo som hjälpte mig. Jag hade ett fruktansvärt missförstånd med min man och vi gick olika vägar. Jag var nedstämd känslomässigt och visste inte vad jag skulle göra för att hjälpa situationen. Så jag fick veta om Dr Isikolo. Jag kontaktade honom och fick honom att hjälpa till med mina problem. Han berättade för mig allt jag behövde veta och förstod och jag följde procedurerna och han fixade så småningom problemet åt mig och nu är jag och min fästman tillsammans igen och jag vet att vi snart kommer att gifta oss. Det hade inte varit möjligt om Dr Isikolo inte hjälpte mig som utlovat. Resultatet av hans arbete visar sig säkert efter 48 timmar och det är 100% garanterat. Det är synligt för mig att se effekten av resultatet av allt han gjorde för mig och verkligen kärleken och tillgivenheten mellan mig och min fästman är helt återställd och det gläder mitt hjärta att jag inte förlorade honom till någon där ute. Han kan lika gärna hjälpa dig om du vänder dig till honom nu. Sms:a honom på WhatsApp eller Viber honom på +2348133261196 eller mejla: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  20. Den äktenskapskris jag gick igenom kom till och slutade när Dr Isikolo blev inblandad. Precis som alla andra par där ute hade vi våra olikheter och jag ser till att jag gjorde mitt bästa för att leda henne rätt, försörja henne och mina barn och även skydda dem. Vi gjorde båda uppoffringar för att säkerställa att vi överlevde förbundet tills hon började agera och medvetet hade så många slagsmål med mig. Hemmet blev obehagligt för alla andra inklusive mina barn. Hon manipulerades av en vän som hade blivit skild och ville också förstöra mitt äktenskap. Jag var tvungen att kontakta Dr Isikolo och han svarade och gjorde sitt bästa för att avsluta problemen. Han återställde kärleken och kopplingen mellan oss och jag kan nu säga att vilken illusion min fru än var under har tagit bort och hon är en bättre kvinna nu. Resultatet av vad Dr Isikolo gjorde för mig som visade sig efter två dagar var det som förvånade mig. Jag och mitt hushåll är fortfarande tacksamma. Jag vädjar till alla som behöver hjälp att fixa sina relationer och äktenskapsproblem att kontakta Dr Isikolo eftersom lösningen är säker. Hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera