söndag 21 februari 2010

Veckans recension: Ondskan av Jan Guillou

Erik har inte ens fyllt femton när han blir relegerad från Läroverket för våldsamt beteende och olagliga sysselsättningar. Han är inte ens femton och vet mer om våld än många av de vuxna han stött på. Han har slagits i hela sitt liv. Hemma finns farsan med sina dagliga eftermatenstryk – med skohornet eller klädborsten eller björkriset eller det värsta av allt – hundpiskan med metallclipen i änden som sliter upp huden. I skolan är han ledare för ett gäng, och där gäller bara våld mot våld för att markera vem som bestämmer, såväl i klassrummen som på skolgården.
När Eriks mamma får reda på att han relegerats skickar hon honom så snabbt hon kan till en internatskola – Stjärnsberg. Erik lovar sig själv att han har lämnat sitt gamla jag bakom sig. Aldrig mera ska han slåss. Han ska bara gå de här två åren till i skolan, så att han kan komma in i gymnasiet. Ingen vet vem han är. Ingenting ska få honom att ta till det vidriga våldet igen.
Men saker och ting urartar snabbt. På Stjärnsberg tillämpar man något som kallas kamratuppfostran. Det betyder att de äldre eleverna bestämmer. De får utdela bestraffningar och de yngre eleverna har ingen rätt att försvara sig. Och lärarna lägger sig inte i. Stjärnsberg är en värld utanför världen. Här gäller inga vanliga lagar, här finns bara skolans regler. Skolans regler och massor med orättvisa – massor med våld. De äldre eleverna får slå de yngre och vid varje måltid kan de bestraffa genom att drämma knivskaftet i huvudet på någon yngre, eller ta den spetsiga korken till ättikskaraffen för att göra hål i huvudsvålen. De har tillåtelse att göra allt. Razzior, förödmjukelser, slag, visitationer och bestialiskt våld är vardagen för de yngre eleverna – för Erik. Det är ett skräckherravälde där Rådet, bestående av de äldre eleverna, bestämmer vem som straffas och hur.
När Erik kommer dit blir han snabbt utpekad som ”nyochkäftig” eftersom han vägrar lyda. Han vägrar låta göra sig till åtlöje. Han drabbas snart av Rådets vrede. Men till skillnad från dem vet Erik hur man slåss. Han vet hur våldet fungerar.
På skolan har han också fått sitt livs första riktiga vän. Det är plugghästen Pierre som till det yttre är så olik Erik man kan komma, men de delar samma syn på skolans våldshierarki och tillsammans börjar de kämpa mot överheten.
Men kan man någonsin vinna mot ondskan? Går det att vinna med våld mot våld? Och framförallt, är det värt att riskera sin framtid för det här – stoltheten, det rätta…?

Ondskan har klassats som något av en svensk, modern klassiker, inte minst på grund av filmatiseringen av Mikael Håfström med Andreas Wilson i rollen som Erik. Och det är verkligen en bra bok. Den är bra, ovanlig och spännande. Jag har läst den två gånger vid det här laget och den förlorar inte sin dragningskraft. Det är en sträckläsningsbok och den är väldigt, väldigt tänkvärd. Precis som man kan gissa sig till av handlingen jag beskrivit ovan, så handlar den till störst del om våld. Våld, ondska, godhet, moral, den fria viljan. Kan våld ibland vara en lösning på problem? Måste våldet alltid vara av ondo? Eller är Erik en förstörd individ som inte vet hur man tar till andra metoder? Boken ställer frågor men ger inga direkta svar. Det är upp till en själv att bestämma sig för om Erik gör rätt.
Samtidigt är boken också en lysande skildring av ett uppror. Det handlar om att stå upp för sina egna rättigheter även när det är svårt, även när man inte tror att man kan klara en sekund till, även när man är fullständigt ensam. Om att stå fast i sin egen övertygelse. Om att en enda liten människa kan göra skillnad.
Det är en hemsk bok om vardagens våldsamheter, i hemmet, på stan, i skolan, men också en berättelse om styrka och mod. Om att inte låta sig knäckas.
Och även om boken är fruktansvärt och alldeles för klartänkt våldsam med jämna mellanrum, så kan man inte låta bli att triumfera med Eriks framgångar, hans uppenbara överläge. Hur han avgör med en blick hur ont det där slaget kommer göra, hur han analyserar allting in i detalj och planerar med en kallsinthet som aldrig slår någon av medlemmarna i Rådet in. Men det blir en bitterljuv triumf, och med de orden skulle jag kunna sammanfatta hela bokens stämning. Det är en gråzonsberättelse som man själv måste spinna vidare på.
Ondskan utspelar sig någon gång under femtiotalet och skillnaden på skolgången då och nu är otrolig, om man nu ska ta boken bokstavligt. Vilket de flesta nog gör, eftersom Jan Guillou avslöjat att den är en till stor del självbiografisk bok. Skrivsättet lämnar ibland saker att önska – det händer ofta att det känns lite amatörmässigt med brist på komman, långa, snurriga meningar som trasslar in sig i sig själva, stavfel och särskrivningar – men jag kan inte riktigt avgöra om detta är gjort med mening. Det känns inte troligt med tanke på att boken blandar detta med komplicerade ord och invecklat juridiskt språk, men eftersom huvudpersonen är så ung tror jag ibland att detta är gjort helt med vilje.
Hursomhelst är det en bok jag skulle kunna djupdyka i och analysera i flera sidor till, men som sammanfattning räcker det med att säga läs den.

”Ondskan”, 1981

16 kommentarer:

  1. hej alla mina fans

    SvaraRadera
  2. För bara några dagar sedan läste jag om kärlek och relationsrådgivningsblogg, när jag läste en kommentar om en kvinna som bor i Stockholm. hon delade med sig av sitt vittnesbörd om hur en trollformel hjälpte henne att få tillbaka sin kärlekspojkvän inom två dagar efter bön för kärlekstrollformel. jag var intresserad och jag ville göra samma sak för att få tillbaka min man att komma hem och besöka mig och vår dotter Alicia, hon har gråtit att hon vill träffa sin pappa och jag har försökt säga till henne att hennes pappa kommer hem snart. så jag måste göra allt för att få hans uppmärksamhet hem. Så jag kontaktade e-postadressen till kärleksförtrollningen som jag kopierade från damkommentaren (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com). så jag skickar ett meddelande till Dr.Oduduwa för att hjälpa mig få tillbaka min kärleksman hem. bara ett ögonblick senare fick jag ett svar från Oduduwa och han försäkrade mig att han kan hjälpa mig att ta hem min man att han har gjort detta för så många människor i mer än 37 år. Jag gav det ett försök och jag fortsätter att följa alla hans instruktioner och jag fick de kärleksförtrollningar som krävs för att få det att fungera. sedan precis efter två dagar lanserade vi kärleksbesvärjelsen på honom med hjälp av mans namn och bild på min man.
    På kvällstimmen nästa dag fick jag ett samtal från ett okänt nummer, först svarade jag inte eftersom jag inte är van vid att ta upp okända nummer, senare på natten fick jag ett sms från samma okända nummer som förklarade att det var han Anderson min man, jag var socked eftersom jag under nästan 9 månader nu inte har fått ett sms inga telefonsamtal från min man, så jag svarade honom att ringa mig tillbaka, så han ringde och förklarade och bad mig om ursäkt för bor jag och vår dotter Alicia hemma så länge, han sa att det var för att kanske en annan kvinna har använt kärleks charm för att få ner honom så länge att han gjorde ett misstag och han har precis insett det nu. Så han lovade att komma tillbaka hem de närmaste dagarna och jag förväntade mig inte ens att träffa honom, följande dag runt 22:030. han kom hem nästa dag och vår dotter Alicia var väldigt glad över att se honom, jag är väldigt glad att se honom igen, eftersom jag aldrig trodde att det här kunde fungera så snabbt och snabbt. Jag är väldigt glad över att få dela mitt verkliga vittnesbörd här eftersom jag vet att det också kommer att motivera och vara en inspiration för någon där ute som går igenom liknande men situationen i sitt äktenskap, hem och kärleksrelation kan vara så frustrerande ibland. Jag är mycket tacksam och jag rekommenderar Dr.Oduduwa för hans visdom och talang att göra kärleksförtrollningar som faktiskt fungerar. Jag rekommenderar honom starkt till alla som vill få tillbaka sin kärlekspartner och återställa kärleken och förtroendet tillbaka i äktenskapsförhållandet, vänligen kontakta Oduduwa via hans personliga e-post, jag skriver här, det är gratis konsultation och det kostar ingenting att göra en förfrågan idag.

    Jag släpper bara e-postadressen här om någon vill få tillbaka sin kärlekspartner precis som jag fick tillbaka min inom två dagar efter aktivering av kärleksbesvärjelser.
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  3. fuck den här sidan

    för lång text

    sär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håll käften säg till Alex att han borde byta adress annars är han i riktif knipa!

      Radera
  4. Kommer inte ens kanta till de här. De här får mig vilja hoppa av en brygga och pilla mig rumpan med en rostig pinne. Du borde aldrig lägga ut igen. SNÄLLA SITT PÅ MITT ANSIKTE OCH BAJSA ÖVERALLT

    SvaraRadera