torsdag 28 juli 2011

Dag 10 – Favoritbok: klassiker

Den frågan är egentligen redan besvarad - Skriet från vildmarken av Jack London. Men för att inte vara tråkig och för att det är rätt svårt att välja, så ska jag ägna det här inlägget åt en annan av mina all-time-favorites: Robin Hood av Howard Pyle. Det är en helt fantastisk bok som jag inte verkar kunna få tag på någonstans i den utgåva jag vill ha den i (Rabén & Sjögrens Klassiker-serie). Jag älskar den boken. Den är så mysig, så glad och ändå väldigt spännande och sorglig.

Problemet med boken Robin Hood är väl egentligen frågan om vilken utgåva av vilken författare man ska läsa. Berättelserna om Robin Hood är från början medeltida ballader, som sen författare gillat så mycket att de använt dem som underlag i sina egna verk. Alltså finns det en hel uppsjö med olika böcker om Robin Hood, oavkortade, förenklade, beskurna, oc väldigt olika. Själv föredrar jag Howard Pyles oavkortade version, där han gjort ett försök att samla alla balladerna, arbetat om dem i prosa, och förstås lagt till lite själv. Och så har han illustrerat boken i rätt fantastiska bilder - kopparstick om jag inte minns helt fel.

1 kommentar:

  1. Oj, den blev jag sugen på att hitta nu! Har du letat på bokborsen.se?

    SvaraRadera