onsdag 27 juli 2011

Dag 09 – En bok som du inte trodde att du skulle gilla, men i slutändan älskade

"Älska" är kanske ett lite starkt ord, men jag hade inte så höga förväntningar på boken På väg som jag skulle läsa till litteraturvetenskapen, men jag tyckte väldigt mycket om den i slutändan. Skriven av Jack Kerouac, som i princip inte tog en enda paus under de veckor han skrev boken. Han skrev den helt utan blankrader, på en enda lång rulle papper så att han skulle slippa byta ark i skrivmaskinen. Han och boken har fått stå för hela beat-generationen. Jag blev fascinerad av beat, det här konceptet med att bara köra på, aldrig stanna, leva i ett enda långt, oavbrutet nu.

Jag gillade faktiskt boken så mycket att jag fick pappas exemplar, med den gamla titeln På drift. Fast det ska sägas att jag tyckte den blev lite väl tjatig efter ett tag.

Home in Missoula,
Home in Truckee,
Home in Opelousas,
Ain't no home for me.
Home in Old Medora,
Home in Wounded Knee,
Home in Ogalla,
Home I'll never be.

1 kommentar:

  1. Oj, har inte hört talas om den, eller sättet han skrev på, får ta och läsa den :-)

    SvaraRadera