måndag 25 juli 2011

Dag 07 – Den mest underskattade boken

Stephen King är överlag en ganska underskattad författare, åtminstone i de finare kretsarna. Nog för att han har extremt många hängivna fans (däribland mig själv), men det är trist att han blir dömd som oseriös författare på grund av sitt val av genre.



Särskilt illa omtyckt verkar boken Christine vara, även inom den trogna läsekretsen. Det är sällan jag stöter på någon som gillat Christine, mer än jag själv. De flesta tycker att idén med en bil som har ett eget medvetande och som kör runt och dödar folk är lite för bra. Men sanningen att säga så tycker jag att den är en av Kings allra bästa böcker. Den har en drivkraft i berättandet som sveper mig med sig. Den är läskig och samtidigt fascinerande - jag älskar scenerna där bilen reparerar sig själv - och så är den en väldigt snygg skildring av vänskap och utanförskap också. Dessutom har den resulterat i att jag associerar varenda gammal femtiotalsbil jag ser med död och elände, haha.

1 kommentar:

  1. Såg filmen (vet, inte samma sak, men ändock) och tyckte väl att det var ... sådär. För att välja ett finare ord.

    SvaraRadera