torsdag 4 juni 2015

Sommarläsningen

Även om det inte känns som juni när man är ute, så är ju sommaren faktiskt här. Och det finns få saker jag tycker lika mycket om som att läsa på sommaren. Högen med böcker jag tänkt mig under de närmaste månaderna har växt sig ganska stor, och jag försöker få till en bra blandning mellan klassiker och mer lättläst för att hålla ångan uppe.

Först ut är Undret av R.J. Palacio, som jag nyss börjat på (och verkligen gillar hittills). Sen har jag lånat hem Gabriel García Márquez Hundra år av ensamhet. Om jag kommer att läsa den återstår att se - jag vet väldigt lite om den, mer än att den är en klassiker man borde läsa någon gång. Mest gillar jag titeln, som jag tycker är så väldigt vacker.

Efter den hade jag tänkt ta mig an Ursula K. Le Guins serie om Övärlden. Om jag läser alla tre på rad vet jag inte, det beror på hur bra jag tycker att de är. Dessutom har jag reserverat Istvillingar av S.K. Tremayne på biblioteket, efter att ha läst om den på Vargnatts bokhylla, så den ska också hinnas med.

Andra böcker jag skulle vilja ta mig an men som ligger lite längre ner på priolistan är Anne Franks dagbok, Skattkammarön och Skuggserien av Maria Gripe. Om jag känner mig själv rätt kommer jag inte kunna hålla mig till någon som helst plan, utan låna hem lite vad som helst från biblioteket när andan faller på. Återstår alltså att se vilka böcker som blir lästa... Vilka böcker skulle ni vilja läsa i sommar?


2 kommentarer:

  1. Både Undret och Istvillingar gillar jag ju mycket! :) Och Skuggserien av Gripe har jag läst de två första böckerna ur när jag var yngre :). Men har inga planer för sommarläsningen! Det blir lite hur som helst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undret gillade jag nästan hela vägen igenom! Och är taggad på både Gripe och Istvillingar... bra med tips från dig! :)

      Radera