söndag 7 juni 2015

Med vissa böcker går det bara inte

Jag har tvekat väldigt länge kring huruvida jag skulle se filmatiseringen av Ett hem vid världens ände eller inte - jag har tyckt att den verkat så himla dålig i jämförelse med boken, och eftersom jag tyckte så bra om den ville jag inte bli besviken. Men - efter att ha väntat ett par månader och sänkt mina förväntningar ordentligt kom jag mig äntligen för med att se den.

Och nej - det som är så bra med boken har sällan om alls överlevt flytten till vita duken. Det finns småsaker i filmen jag gillar, men på det stora hela är det en väldigt dålig, urvattnad version av allt det jag tyckte så mycket om när jag läste. Men så är det också en bok vars styrka ligger så mycket i sättet den är skriven på, och insynen man får i huvudet på karaktärerna. Det går bara inte att göra en film av något sådant. Vilken är den sämsta filmatiseringen ni sett?

2 kommentarer:

  1. Min favoritbok av Dean Koontz är Väktare, så jag blev jätteglad när jag upptäckte att det fanns en filmatisering av den. Men den glädjen varade inte länge, för det var en hemsk filmversion!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, det är hemskt det där, att se en älskad berättelse slaktad på det sättet. Men vissa berättelser lämpar sig bara inte i det mediet. Värre är det när det kunnat vara bra men inte är det, haha.

      Radera