måndag 22 juni 2015

Måndagsfrågor

Nu kör vi lite bokfrågor! Stulna och sammanställda och fritt översatta från kära tumblr. Svara ni med!

1. Vad läser du just nu?
Ingenting, faktiskt! Det är väldigt ovanligt, men jag försöker tvinga mig själv att faktiskt plugga lite körkortsteori innan jag börjar på något nytt (istället sitter jag här och gör en bokenkät, ehrm). Men kanske ska jag ta och börja på Then We Came to the End av Joshua Ferris - jag har inte läst något på engelska på länge och den har stått i evigheter på min att läsa-lista.

2. Vilka böcker har du reserverat på biblioteket just nu?
Jag har en reservation för tillfället - Istvillingar av S.K. Tremayne som jag tycker verkar bra.

3. Har dina läsvanor förändrats sen du började blogga?
Ja, det har de nog. Sedan bloggen började få mer läsare känner jag en annan press på att läsa mycket, men å andra sidan är det också ganska motiverande. Jag gillar att skriva recensioner, och att göra det har blivit en så självklar del av mitt läsande att det skulle kännas konstigt om jag slutade. 

4. Vilken är den sämsta boken du läst hittills i år?
Förmodligen Fråga Alice, som jag var extremt besviken på av många olika anledningar.

5. Den bästa?
Kanske Ett hem vid världens ände av Michael Cunningham.

6. Läser du ofta böcker som inte är "typiskt dig"?
Jag försöker att variera mig så mycket jag kan, annars blir jag uttråkad, så jag tror att jag är ganska bra på att läsa mycket olika böcker ut olika genrer. Men det är klart att man skulle kunna bli ännu bättre. Det finns alltid vissa genrer som man drar sig för (i mitt fall deckare, kriminalromaner och episk fantasy.)

7. Har du några regler när du lånar ut böcker till andra?
Mitt namn står i de flesta av mina böcker vid det här laget, och jag brukar minnas vem som lånat vad, så det är ganska lugnt. Dessutom lånar jag bara ut böcker till människor som jag litar på, så jag är inte särskilt orolig.

8. Vilket språk läser du helst på?
Helst läser jag på svenska, men det beror också lite på vad det är för sorts bok. Ungdomsböcker läser jag nästan hellre på engelska eftersom det känns mer genuint och mindre klyschigt på originalspråk då.

9. Vad får dig att vilja rekommendera en bok?
Naturligtvis vill man gärna rekommendera det man själv tycker är bra, men jag har insett att det är ganska dumt. Numera försöker jag rekommendera bok utifrån vem det är som frågar och vad de tycker om, och inte fundera så mycket på vad jag själv tyckte om boken. Då blir resultatet ofta bättre.

10. Har du någon favoritbiografi?
Jag är väldigt förtjust i Stephen Kings självbiografi tillika handbok i skrivande, Att skriva - en hantverkares memoarer. Dels för att King är en av mina favoritförfattare, dels för att det bara är en jäkligt bra bok om livet och konsten och att få ut så mycket som möjligt från både och.

11. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Jag tror faktiskt inte att jag har det, åtminstone inte ännu. Jag funderar dock på att göra det, jag tror att det är ett bra sätt att få igång tankar och idéer hos sig själv.

12. Vilken är den hittills mest inspirerande boken du läst i år?
På sätt och vis blev jag väldigt inspirerad av Bea Uusmas bok Expeditionen, mest för att hennes intresse är så brinnande och inte ursäktar sig. Jag blev själv inspirerad av hennes besatthet och hennes intresse.

13. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Jag har en nyupptäckt önskan att lära mig ryska. Och jag tror att det skulle vara coolt att läsa på det språket.

14. Vilken är den mest respektingivande bok du läst?
Kanske Brott och straff (när vi ändå pratar om Ryssland).

15. Har du någon favoritpoet?
Jag är inte mycket för poesi, men när jag pluggade litteraturvetenskap fick jag en crash course och insåg att jag verkligen gillar Baudelaire och Rimbaud. Av våra svenska författare tycker jag mycket om Edith Södergran, men jag har inte läst så pass mycket av någon av dem att jag anser någon vara min favoritpoet. 

16. Favorit bland onda karaktärer?
Jag har en soft spot för Abarats Kristoffer Kadaver, men om vi pratar riktig ondska är jag väldigt fascinerad av Annie Wilkes från Lida också.

17. Vilken är den längsta tid du spenderat utan att läsa alls?
Under gymnasiet och universitetet gick det långa perioder utan att jag läste mycket mer än det som krävdes inför skolan - ett par månader, kanske, men man läser ju ändå alltid något. Även om det bara är inför provet i historia.

18. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Om den fortfarande inte intresserar mig efter ungefär 80 sidor brukar jag lägga undan den. Det finns ingen anledning att läsa böcker som inte ger en någonting och som är jobbigare att ta till sig än att läsa ut.

19. Nämn en bok som gjort dig arg.
Återigen, Fråga Alice gjorde mig rätt jävla upprörd. Katarina Wennstams böcker om våldtäktskultur gjorde mig också arg men av helt andra anledningar.

20. Nämn en bok du skulle rekommendera till en fördomsfull person.
Jag har massor av böcker jag skulle kunna rekommendera till rasister, homofober och andra med kassa värderingar. Men egentligen tror jag att det viktigaste är att faktiskt läsa över huvud taget, för genom att läsa övar man sig i att sätta sig in i andra personers liv och känna deras känslor. Och det är empati som behövs.

21. Vilken bok har den mest chockerande twisten?
Det står nog mellan Lionel Shrivers Vi måste prata om Kevin och E. Lockharts Kanske är det allt du behöver veta.

22. Nämn en bok som får dig att gråta.
Jag kommer nog alltid att gråta åt hundar som återförenas med sina ägare eller som visar prov på sin lojalitet. Spring! Fanny, spring! av John Reynolds Gardiner är en sådan. Herregud, på typ femtio sidor lyckas den boken alltid få mig att reduceras till en blöt fläck.

23. Vilken bok läser du när du är ledsen?
Harry Potter har fungerat som snuttefilt väldigt, väldigt länge. Att sjunka in i Hogwartsvärlden är en flykt jag tagit till många gånger när allting annat känts för långt bort.

24. Om du kunde få vilket husdjur som helst från vilken bok som helst, vilket skulle du välja?
Alltså, Hedwig skulle inte vara helt fel. Annars skulle jag ge mycket för att se vilken slags daimon jag skulle ha - nu pratar jag om Philip Pullmans Den mörka materian-serien - men de är ju egentligen inte husdjur så mycket som de är en förlängning av en själv.

1 kommentar: