tisdag 2 juni 2015

Mina signaturer

Ett sånt här inlägg har jag funderat på att göra ända sen förra året då jag på kort tid fick möjligheten att träffa många av mina favoritförfattare och få böcker signerade av dem. Men så har jag inte gjort det, trots att jag faktiskt äger hyfsat många signerade böcker vid det här laget om jag räknar med allihop. Delvis beror det på att jag inte riktigt tycker om tanken på att "samla" på autografer, och kanske också lite på att jag inte vill skryta med de jag har. Men vem försöker jag lura - det är faktiskt helt omöjligt att låta bli att skryta med att jag fått en riktig kram av den riktiga Neil Gaiman...

Hur som helst tyckte jag att det kunde vara roligt att visa de signaturer jag har. Mina första två fick jag samtidigt sommaren 2005, när jag var en vecka på ett skrivarläger som hölls av två barnboksförfattare - Gull Åkerblom och Isabelle Halvarsson. Jag var nästan fjorton år och det var så otroligt spännande att få träffa riktiga författare. På den sista dagen fick alla deltagarna varsin bok av de båda författarna - Fritt fall av Gull Åkerblom och Fräs - den lilla panterkatten av Isabelle Halvarsson, som de signerade åt var och en av oss.



Gull Åkerblom råkar också vara den författare som jag har allra flest signerade böcker av. Det beror på att jag, fem år senare när jag gick sista året i gymnasiet, kontaktade henne när jag skulle skriva ett skolarbete om en lokal kändis. Jag valde Gull, som bor i Skåne, och mötte henne för en intervju. Och hon kom faktiskt ihåg mig från lägret och hade till och med tagit med sig en text som jag skrivit där och som hon hade kvar. Jag fick hennes senaste bok Silverkniven och två faktaböcker om fantasy som hon varit med och skrivit, och hon signerade alla tre åt mig.




Medan jag gick i gymnasiet fick jag också nys om att Lionel Shriver skulle komma till Sverige för att marknadsföra boken Dubbelfel som kom på svenska 2009. Hon kom till Internationell Författarscen på Stadsbiblioteket i Malmö och jag var så exalterad inför det hela att jag dök upp en timme för tidigt och fick syn på henne när personalen visade upp henne till scenen. Hon är den första internationellt erkända författare som jag träffat och jag hade kunnat kräkas så nervös jag var innan jag fick mitt exemplar av Vi måste prata om Kevin signerat. Efteråt dröjde jag mig kvar och smög fram för att med darrande röst säga något i stil med "This shouldn't be an easy book to read, but I had so much fun reading it" - varpå hon till min stora förtjusning böjde sig fram och viskade i mitt öra "I shouldn't say this, but I had a lot of fun writing it, too."


Efter studenten började jag läsa litteraturvetenskap i Lund - och efter ett tag fick jag reda på att en av de som läste tillsammans med mig inte var någon annan än den kritikerrosade författaren Amanda Svensson. Jag pratade lite med henne medan vi pluggade ihop och beklagade att jag inte läst hennes bok, och det var inte förrän senare när hon kom till mitt lokala bibliotek som jag faktiskt såg till att läsa hennes Hey Dolly och samtidigt få den signerad. En sak är säker - Amanda Svensson förtjänar allt beröm hon kan få, och dessutom är hon en av de coolaste människor jag nånsin träffat på.


Nästa bok jag fick signerad var Udda verklighet av Nene Ormes. Hon jobbade på Science Fiction-bokhandeln i Malmö och jag såg till att köpa den av henne själv för att få den signerad. Vackrare handstil får man ju leta efter.


Sen har vi den här listans enda bok som kanske räknas lite som fusk, eftersom jag köpte den här boken signerad utan att ha träffat författaren. Det är John Greens The Fault in Our Stars. Men samtidigt känns det som en annan situation eftersom jag följt John Green så länge på YouTube - också under perioden då han maniskt signerade i princip hela förstaupplagan av boken så att alla som beställde den skulle få ett signerat exemplar. Jag förhandsbeställde den aldrig, utan hittade den faktiskt i butik signerad. Och inte nog med det - hans bror Hank Green som han delar YouTube-kanal med har ritat en så kallad Hanklerfish bredvid signaturen!


När jag läste kreativt skrivande på Gotland hade vi besök av en del författare - bland annat Gunnar Ardelius som höll i en lektion med oss. Väldigt givande, och så fick vi läsa hans bok Friheten förde oss hit som han signerade så här fint.


Så har vi då kommit fram till förra året, när jag träffade flera författare som jag beundrar otroligt mycket. En dag i maj råkade jag läsa tidningen och satte teet i halsen när jag såg att Donna Tartt skulle komma till Malmö samma kväll för att prata om Steglitsan - en bok jag ännu inte läst. Efter en del tvekan kom jag ändå dit och herregud, vad det var värt det. Donna Tartt har sen dess blivit en av mina absoluta författarfavoriter, och att jag skakat hand med henne känns helt absurt.


I slutet av samma månad kom jag dessutom iväg till Stockholm och fick både en kram och en signatur av en annan av mina största favoriter - Neil Gaiman. Han var på turné för att marknadsföra sin bok The Ocean at the End of the Lane, en bok som är dedikerad till hans fru Amanda Palmer. Eftersom jag också heter Amanda skrattade han och ringade in den dedikation som boken har från början, innan han signerade den. Och så frågade jag om jag - liksom alla andra i kön före mig - också kunde få en kram. Varpå han sa: Go for it! Och det gjorde jag.


I oktober samma år åkte jag för första gången till bokmässan i Göteborg. Väl där träffade jag först Carol Rifka Brunt, som tog andan ur mig med sin debutroman Låt vargarna komma. Hon verkade vara ungefär den trevligaste person man kan träffa - hon frågade mig om jag själv skrev och peppade mig att fortsätta, innan hon skrev den här hälsningen.


Och - sist men inte minst - samma dag fick jag träffa min svenska skräckkung John Ajvide Lindqvist. Han var också otroligt trevlig och frågade mig vad jag tyckte om hans nya bok. Jag svarade och tillade att jag tycker det är så kul att ha en författare som honom i Sverige. Och så beundrade han mitt ex libris och frågade om jag var en sån där riktig boknörd. Jag stod där iförd en t-shirt med tryck av Watership Down och ett halsband med Sylvia Plath-citat och kunde mest bara nicka.


Fler signaturer än så har jag inte - det är å andra sidan inte fy skam alls. Fjorton stycken räknar jag till. Mest glad är jag nog för de riktiga tungviktarna - Lionel Shriver, Donna Tartt och John Ajvide Lindqvist, men alla kommer med sin egen historia och minnen.

Har ni några signerade böcker i hyllan? Vilken författare skulle ni helst vilja träffa?

4 kommentarer:

  1. Hjälp vad många signaturer du har! Jag måste vara i något blödigt tillstånd just nu, för några av dina berättelser från författarmötena gjorde mig så himla rörd. Alltså John Ajvide Lindqvist och Lionel Shriver. Så fina historier bakom! Jag har inte läst någon av dem själv, men har länge tänkt att jag ska. Jag ska och jag ska...I sinom tid förhoppningsvis! Angående mina egna signaturer, var jag nära att säga att jag inte hade några, men sen kom jag på att jag visst har en, av John Green, men utan Hanklerfish - vilken tur du hade som hittade den i butik dessutom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Kan inte förklara hur rörd du gör mig i din tur ;) Lionel Shriver är riktigt bra, men väldigt bitter. Rekommenderar att börja med "Vi måste prata om Kevin" om du är nyfiken på henne, den är hennes bästa i mitt tycke. Ajvide Lindqvist är ett måste om man gillar skräck, haha!

      Ja, det känns nästan som fusk att jag hittade en signerad med just en Hanklerfish utan att ens beställa den!

      Radera
  2. Vad härligt det var att läsa om dina signerade böcker och författarmötena - jag är jätteglad över mitt ex av Sara Lövestams Hjärta av jazz (hon var jättegullig, fast jag vågade inte säga så mycket - men jag är så glad att jag vågade fråga om hon ville skriva).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Ja, det kan vara svårt när man är nervös - men så kul att få chansen att träffa människor som nått en via böckernas världar. Vad roligt med din signatur :)

      Radera