lördag 30 april 2016

Brinnande bra böcker

Idag är det alltså Valborgsmässoafton! Det blir inget bål för mig, eftersom jag fortfarande är i England, men tänker att jag ändå kan fira in våren här på bloggen med några eldiga böcker:


Eldfödd av Stephen King är given - om en flicka som kan sätta fyr på saker med blotta tanken.

Haunted av Kelley Armstrong - en av böckerna i serien Otherworld, om den döda Eve som försöker skydda sin dotter från andra sidan graven.

Fahrenheit 451 av Ray Bradbury passar osedligt bra in, med sin kända öppningsmening "It was a pleasure to burn."

Harry Potter och den flammande bägaren har också eld på omslaget, från den ungerska hornsvansen som Harry måste bekämpa i fjärde boken.

Var är Alaska? av John Green (finns också i nyutgåva på svenska med titeln Efter Alaska), om att älska någon som man kanske faktiskt inte känner alls.

Neverwhere av Neil Gaiman är en personlig favorit, om en alldeles vanlig man som blir indragen - eller neddragen - i ett underjordiskt London.

Men of the Otherworld är ännu en bok i serien av Kelley Armstrong, som fungerar som ett komplement till serien. Den är nämligen en novellsamling om just männen som finns i den annars kvinnodominerade serien.

Vargarna i Calla av Stephen King är den femte boken i hans magnum opus Det mörka tornet, som ju faktiskt håller på att bli film just nu.

Harry Potter and the Order of the Phoenix är sist ut - naturligtvis måste det finnas eld på en bok som har ordet fenix i titeln!

Det verkar dock som att eld på bokomslag är någonting som hör fantasygenren till, iallafall tyckte jag mig märka det när jag letade efter böcker jag läst med eld på omslaget. Det finns ju bara en bok på den här listan som inte hör till genren. Eller kan ni hitta exempel som inte är fantasy?

4 kommentarer:

  1. Neverwhere är riktigt bra (finns som sere oxo om man är lat). Men nu väntar vi med spänning på lite proletära böcker inför morgondagen! Kanske kan Kanikosen (the crab cannery ship) segla upp som både 1:a majläsning och litteratur från Asien?

    Arbetaredagen kan man dessutom fira i England oxo - win!

    SvaraRadera
  2. Just det! Minns jag inte fel så är väl boken baserad på en serie. Som dessutom är radioteater nu med folk som Benedict Cumberbatch i rollerna!

    Haha, jag har faktiskt glömt bort proletära böcker idag! Men du har kanske några tips som jag kan läsa och göra en lista av nästa år?

    SvaraRadera
  3. Jag kollade i min bokhylla (där det finns ganska lite fantasy) om där fanns eldiga omslag. Jag hittade tre ganska okända böcker:
    Det brinnande hjärtat av Kjell E. Genberg (som utspelade sig under Sundsvall-branden bl.a. - en del av bokserien Rallarliv.)
    Farväl min kära av Jenny Berthelius (en deckare, ingen av hennes bättre vad jag minns. Annars är hennes rysardeckare ofta rätt bra).
    När vårdkasen brinner av Tora Feuk (en gammal 40-talsroman som utspelades i historisk tid. När ryssarna kom tände man vårdkasar som varning - en sådan brann på framsidan. Ingen jättebra bok, men lite bra).
    Det är rätt snyggt med eld på omslaget, det signalerar dramatik!

    Pontus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, intressant! Har inte hört talas om någon av dem. Tack! Och jo, det är lite roligt att se vilken typ av böcker som använder sig av vissa omslagsidéer... Roligt att du kollade :)

      Radera