onsdag 27 april 2016

Mer Kipling - på bio

Igår kväll gick jag på bio och såg den nya filmatiseringen av Djungelboken - trots att jag vet att det inte går att göra böckerna rättvisa har jag verkligen velat se den (som ni kanske minns hade jag en period av total Djungelboks-besatthet för ett par år sen, när jag jämförde illustrationer, och till och med tittade på en tecknad rysk 70-talsfilmatisering). 

Den nya filmen var inte perfekt men jag gillade den faktiskt över förväntan. Den var såklart väldigt lik den gamla Disney-filmen, men blandade också in fler element från böckerna, däribland mer mörker, vilket jag gillade. Ändå är det synd att så mycket av böckernas styrkor går förlorade i den moderna tappningen. Jag tycker till exempel att det är synd att göra Kaa till en fiende när han är Mowglis bundsförvant i boken, eller att inte ha med Bagheeras förflutna alls.

Hur som helst gillade jag ändå filmen, den var väldigt vacker, välgjord och spännande, och erbjuder lite mer respekt för Rudyard Kipling än sin tecknade föregångare. Förmodligen är den bäst att se på bio, så se till att se den medan den går!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar