tisdag 6 september 2016

Sommarsummering

Förra året gjorde jag en sommarsummering av alla böcker jag läste under juni, juli och augusti. Jag tänkte att jag kunde göra en i år med, trots att jag inte alls läst lika många böcker den här gången. Förra året hade jag läst 24 stycken - i år bara 16. Det beror på flera saker - dels har jag varit skoltrött och mest velat läsa lättare grejer, vilket rimmar illa med att jag blir allt mer kräsen. Jag har blivit besviken på nästan allting jag läst i sommar vilket har sänkt min läslust ordentligt. Och så kom livet emellan lite grann och bloggandet har åsidosatts en hel del.

Iallafall så har jag läst ganska varierat ändå; en hel del ungdomsböcker, ett par fackböcker, en novell, en pjäs och så allt möjligt från thrillers till relationsromaner. Mest har jag försökt läsa svensk litteratur, eftersom jag blivit så mätt på att läsa engelska. Och även om det varit få fullpoängare så har ett par av böckerna varit minnesvärda:

Den som finner av Stephen King var en riktigt spännande och engagerande bok, den första i sommar som verkligen fängslade mig och väckte min läslust. Jag ville inte göra annat än att läsa.

Yuko av Jenny Milewski gillade jag för att den var en rakt igenom bra skräckroman, som drog nytta av sin miljö och av ett flirtande med klassiska skräckelement.

Leo av Catharina Bergsten var betydligt bättre (och snyggare) än vad jag förväntade mig. En renodlad relationsroman som glänste i det lilla.

Norrlands svårmod av Therése Söderlind är nog en av de stora favoriterna inte bara för sommaren utan också för året i stort. En riktigt härlig och engagerande läsupplevelse, lysande välskriven.

Störst av allt av Malin Persson Giolito var den sista boken jag läste i sommar och en mycket bra sådan, stark och obehaglig och ytterst välskriven. Kanske också den en fullpoängare!

Hur har er sommarläsning sett ut?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar