tisdag 20 september 2016

Himmel och helvete

Den här kvällen går i pluggets tecken; jag kämpar på med grammatiken (som håller på att ta död på mig), men så läser jag också John Milton för vad jag tror är första gången. Det är utdrag ur hans Paradise Lost som jag läser till litteraturvetenskapen.

Jag kan inte direkt påstå att jag förstår mycket av 1600-talsengelskan, men samtidigt är det lite spännande att läsa den eftersom just Paradise Lost kan vara den mest citerade boken jag känner till. Jag vet inte hur många böcker jag läst som inletts med ett citat ur Paradise Lost - till och med här i hyllan i England har jag en bok med ett Milton-citat. Nämligen Mary Shelleys Frankenstein.

Vad läser ni?

2 kommentarer:

  1. Jag läser Vykort Från Ingenmansland! Är halvvägs igenom nu och vill verkligen inte sluta läsa. Brukar oftast hitta mina nya favoritböcker bland dina rekommendationer, vilket är himla roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den gillade jag jättemycket! Och gud vad glad jag blev för din kommentar <3

      Radera