onsdag 13 maj 2015

Antingen eller

Medan jag läser Om du vågar tänkte jag att jag kunde svara på lite frågor. Idag har jag stulit dem från Vargnatts bokhylla. Svara i kommentarerna du också, eller på din egen blogg!

Snabbläsare eller långsamläsare?
Jag läser fort - tar det mig mer än tio dagar att läsa ut en bok är det förmodligen något jag borde lägga ifrån mig. Oftast läser jag en bok på 1 - 3 dagar ungefär, men det beror ju på boken i sig också.

Tegelstenar eller tunnisar?
Det där beror helt på faktiskt - ibland föredrar jag det ena, ibland det andra, och jag kan inte riktigt välja.Variation is key!



Bibliotek eller bokhandel?
Jag föredrar att låna böcker, och bara köpa böcker som jag vet att jag verkligen kommer gilla (därför köper jag, lite dumt kan tyckas, ofta böcker som jag redan läst). Att låna dem inger mig ingen ångest, har jag däremot köpt dem blir jag mer besviken på dem om de inte är bra. Men så finns det ju böcker man gärna äger - klassiker till exempel.

Ljudbok eller e-bok?
Ingen av dem. Jag håller mig till old-school pappersböcker, men jag tycker att det är fantastiskt att det finns alternativ för de som åker mycket bil, reser mycket eller som bara föredrar det mer digitala.

Inbunden eller pocket?
På senaste tiden har jag börjat inse alla fördelar som pocket har, och när jag läser till vardags föredrar jag numera nästan alltid pocketformatet. Däremot tycker jag samtidigt att pocketläsning blir lite trist, eftersom nästan alla böcker är likadant formgivna. De inbundna har definitivt mer personlighet.



Vampyrer eller spöken?
Det beror också på - vampyrer har ju blivit lite väl uttjatade de senaste åren. Men jag gillar Anne Rices vampyrer mycket, medan jag inte kan minnas några spöken sådär på rak arm - jomen förresten, spöket på Canterville och de två flakmopedisterna i Människohamn är ju favoriter förresten...

En i taget eller slalomläsning?
Helst en i taget, annars känner jag mig splittrad och det finns alltid en bok jag hellre läser än den andra.

Nytt eller gammalt?
Gammalt - få saker gör mig så trollbunden som gamla vackra band. Allting med dem - formgivningen, de gulnade bladen - för att inte nämna doften - är fantastiskt.



Bokmärke eller hundöra?
Definitivt bokmärken.

Snacks eller godis?
Alla myskvällar jag haft i läsfåtöljen istället för framför tv:n...

Biografier eller memoarer?
Hellre memoarer, det känns bara mer tillförlitligt när personen själv får komma till tals.

Skräck eller chicklit?
Definitivt skräck. Jag älskar skräck.

Soffan eller sängen?
Jag läser nog mer i min säng än någon annanstans.

Inne eller ute?
Beror ju helt på årstiden, men att sola och läsa är en ganska bra kombo. Det blir svårt att variera läsställen inomhus efter ett tag.



Boken eller filmen?
Alltid boken.

Twitter eller Facebook?
Facebook, av den enda anledningen att jag inte har twitter. Tumblr är min huvudsakliga besatthet när det kommer till sociala medier.

Goodreads eller Boktipset?
Jag hade Goodreads ett tag, men upptäckte att jag inte använde det så mycket. Boktipset är jag dock inne på ibland för att se vad andra tycker om böcker jag också läst.

Kokbok eller bakbok?
Jag använder mest internet för alla recept, men det kan vara fint att bläddra lite ibland också.

Te eller kaffe?
Jag dricker inte kaffe, men de senaste åren har jag lärt mig dricka te, vilket går bra ihop med läsning.

Nobelpriset eller Augustpriset?
Det är ju mer prestigefullt, och internationellt. Det finns ju inget högre betyg att få inom den litterära världen.

6 kommentarer:

  1. Haha, jag köper också ofta böcker som jag redan har läst! Och sedan läser jag dem aldrig igen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då vet man att man gillar dem iallafall... ;)

      Radera
  2. Gjorde denna i ett tidigare skede :) jag har försökt läsa "slalomläsning" men det GÅR ju bara inte. Hur lyckas folk med det? Slutar med att jag bara läser den där ena boken som jag gillade mest..
    http://snowglitter.blogg.se/2015/april/20-snabba-fragor.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är definitivt inte optimal läsning för mig heller! Dina svar var bra!

      Radera
  3. Å, jag vill följa dig på Boktipset! Och din tumblr! :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, borde ha förtydligat det där! Har inget konto på Boktipset (iallafall inget som jag använt på länge), är bara där och kollar vad andra tycker :) Men på tumblr hittar du mig på http://waywardowls.tumblr.com/ :)))

      Radera