fredag 26 augusti 2011

Dag 28 – Favorittitel

Det är ju också svårt! Men jag gillar ofta böcker med namn som titlar, även om det är lite fantasilöst. Till exempel Lolita. Eller Christine. Titelns jobb är ju att väcka uppmärksamhet, men jag tycker den ska passa innehållet, annars blir jag bara irriterad. Samtidigt får den gärna vara sådär lite mystiskt vacker. Men för att bestämma mig någon gång så väljer jag en bok jag har färsk i minnet - Torsdagsbarn av Sonya Hartnett. Jag gillar titeln, för den är fin, säger en del om vad boken handlar om och har en kontext (i det här fallet ett barnkammarrim som är citerat i början av boken).
En annan titel jag gillar är På västfronten intet nytt eftersom den är poetisk, sorglig men samtidigt har en ironisk twist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar