tisdag 2 augusti 2011

Dag 15 – Favoritkaraktär: kille

Oj, svårt, svårt, svårt. Det finns så många karaktärer jag gillar. Men jag har en thing för antihjältar och onda, fascinerande karaktärer. Jag tycker ofta de är så mycket intressantare än vanliga moraliska hjältar - jag pratar om karaktärer i stil med Randall Flagg, Tom Ripley, Kevin Katchadourian eller vampyren Lestat.
Men det finns en karaktär där hjältemodet och ondskan förenas till en väldigt komplex människa - revolvermannen Roland Deschain från Det mörka tornet-serien av Stephen King. Roland är både god och ond - han försöker rädda världen, men på andra människors bekostnad. I hans ögon ska man betrakta den stora bilden, och enskilda människor är att se som offer för det större sammanhanget. Roland låter ett barn falla mot sin död, skjuter alla som står mellan honom och målet och är en kallblodig mördarmaskin, samtidigt som han är den siste vite riddaren och den enda som kan rädda den förtappade världen han lever i. Han är en av mina favoritkaraktärer just på grund av att han är en intressant sammansvetsning av motsatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar