måndag 8 augusti 2011

Dag 21 – Favoritbok från din barndom

Jag började läsa på riktigt med den första Harry Potter-boken när jag var nio. Jag hade upptäckt att det där med böcker var ganska kul, så när jag fyllde år önskade jag uttryckligen mig en "stor tjock bok". Jag tyckte Harry Potter och de vises sten såg lika tjock ut som nationalencyklopedin.

Innan dess är jag så osäker på vilka böcker jag gillade. Jag minns att jag läste enkla Läsa-själv-böcker av Gull Åkerblom och jag minns Maud Mangolds Landet Innanför-serie, hur mamma läste högt ur Pippi Långstrump, bilderböcker, Pixi-böcker... men jag minns ingen bok som verkligen stod ut och som verkligen fick mig att känna att det var en favoritbok. Den stora vändningen kom med Harry Potter. Så jag antar att det får bli mitt svar. Harry Potter och de vises sten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar