onsdag 15 mars 2017

Finbesök i skolan

Igår eftermiddag hade min institution på Göteborgs universitet besök av ingen mindre än Timbuktu! Han var där och pratade på tema "Identitet, rasism och längtan efter tillhörighet", då framför allt om sin bok En droppe midnatt. Kön ringlade sig sjukt lång, men jag lyckades ändå komma in och få en plats för att lyssna på honom.

Jag gav visserligen boken i julklapp till min syster som är ett stort Timbuktu-fan, men jag visste ändå nästan ingenting om den, mer än att den handlar om hans familjehistoria. Föreställ er hur glad jag blev när samtalet knappt hade hunnit börja och min nya favorit James Baldwin redan var på tapeten.

Samtalet blev nästan två timmar långt, och berörde Timbuktus sätt att skriva boken, hur det skiljde sig från att skriva musik, varför han känt sig tvungen att göra det och hur det påverkat honom. Det blev mycket tunga ämnen som rasism i Sverige, om utanförskap och just längtan efter tillhörighet. Han pratade också mycket om resan till South Carolina som han gjort för att verkligen nå tillbaka till sina rötter och försöka greppa det amerikanska slaveriet. Ändå var det också ganska roligt mellan varven, och när han läste upp bitar ur boken blev jag väldigt sugen på att läsa den.

Har någon av er läst den? Är den att rekommendera?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar