onsdag 29 mars 2017

Tillbaka hos Baldwin

Det blev lite tyst på bloggen i veckan - det berodde på min första tenta i ryska som jag nu äntligen gjort! Nu har jag en hel vecka ledigt, där jag ska åka hem till Skåne och förhoppningsvis också hinna läsa lite.

I måndags var det träff med bokcirkeln igen, och vi pratade om Försoningen, där meningarna var lite delade men där de flesta ändå var överens om att boken inte kan kallas ett litterärt mästerverk direkt. Nästa bok blir Ljuset vi inte ser, som passar mig bra eftersom jag haft den ståendes i hyllan ett bra tag och gärna vill läsa den.

Men så började jag också på James Baldwins Go Tell it On the Mountain i förra veckan, så kanske ska jag fokusera på den först. Jag kände att jag ville ha något mer komplicerat efter Försoningen, och jag har blivit väldigt förtjust i Baldwin efter att jag läste Another Country. Jag har inte riktigt orkat läsa på engelska på ett tag, men nu kändes det rätt att plocka upp honom igen - kanske för att jag sett och läst så mycket på sistone om I Am Not Your Negro, den Oscarsnominerade dokumentären som handlar om honom och som jag hemskt gärna vill se.

Vad läser ni?

2 kommentarer:

  1. Just nu läser jag Syndafloder av Kristina Ohlsson hemma och Bird box av...(författare glömd för tillfället) på jobbet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Håller utkik på din blogg efter recensioner ;)

      Radera