måndag 20 mars 2017

Det var det där med självdisciplin

Jag bara fortsätter köpa begagnade böcker från min second hand-butik nere på torget - jag tror att jag köpt minst en bok varje vecka sedan jag flyttade hit. Men vem kan låta bli! Pocketböcker för en femma, inbundna för en tia - till och med jag med min studentbudget kan unna mig detta utan att det gräver något hål i min plånbok. Sedan mitt förra second hand-inlägg har jag hittat följande böcker:


Vägen mot Bålberget av Therése Söderlind, som jag ju tidigare älskade med hennes debut Norrlands svårmod. 

Solomons sång
av Toni Morrison, som jag inte läst något av förutom hennes enda novell Recitatif nu när jag pluggade engelsk litteratur. Men hon är en av de största amerikanska författarna, då särskilt när det kommer till afroamerikansk litteratur, och det är en litteratur jag är väldigt spänd på att ta mig an mer av.

Sedan hittade jag också Vägen av Cormac McCarthy, som jag sett mycket om särskilt sen den blev film för flera år sedan. Ibland har jag tänkt att jag ska läsa den, sen har den verkat så deppig så jag har låtit bli. Men nu, kanske, snart!

Stoner av John Williams har jag också hört massor om, den återupptäckta amerikanska klassikern som det susades om så intensivt för ett par år sedan. Men löjlig som jag är blev jag lite avtänd på att läsa den precis då, när alla andra gjorde det, och kanske är det först nu jag vågar erkänna att jag faktiskt är rätt spänd på den.

The Lonliness of the Long-Distance Runner av Alan Sillitoe är ännu något från mina studier i engelsk litteratur förra terminen. Titeln syftar på en långnovell som jag verkligen, verkligen gillade när jag läste den förra terminen. Just Sillitoe är väldigt känd i Storbrittanien men inte alls någon annanstans, därför blev jag så hemskt glad över att hitta den här boken.

Och sist ut - jag har så länge undrat vad av Graham Greene man borde börja med. Och Brighton Rock, som utspelar sig i staden jag tillbringat ett års studier i och som jag saknar rätt ordentligt då och då, kan ju inte vara fel att börja med.

2 kommentarer:

  1. Vägen mot bålbrrget köpte jag på en rea men har inte läst än!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir spännande att se om våra uppfattningar skiljer sig åt då! :D

      Radera