söndag 17 juli 2016

Sex sommarfrågor

1. Har du någon bok som får dig att tänka på sommaren?
Muminböckerna av Tove Jansson känns ganska somriga för mig. Det är något med fantasifullheten, blandningen mellan sorgsenhet och glädje, och äventyrslustan. 

2. Nämn en bok som har ett gult omslag.En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie är väldigt gul!

3. Vilka böcker vill du verkligen hinna med att läsa i sommar?Jag vill mest läsa så mycket romaner det bara går, eftersom jag kommer börja plugga igen till hösten, och jag vet ju hur det blir med läsandet då. Men böcker som jag tänker att jag verkligen vill ta mig tid till är Snödrottningen av Michael Cunningham, The Handmaid's Tale av Margaret Atwood, Återstoden av dagen av Kazuo Ishiguro, och Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie. Och så vill jag ju läsa ut H is for Hawk, men har tappat lusten till den boken ganska mycket.

4. Tipsa om en bok som utspelar sig på ett kallt ställe som går att kyla ner sig med i värmen!En av de kallaste böckerna jag vet är Expeditionen: Min kärlekshistoria, den vackra, vemodiga och dessutom sanna fackboken om Andréexpeditionen till Nordpolen.

5. Vilken bok vill du läsa på stranden i sommar?Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie planerar jag att läsa på stranden!

6. Vilken bokserie hoppas du på att läsa i sommar?För en gångs skull tror jag inte att jag har någon serie planerad. Det känns faktiskt lite skönt.

8 kommentarer:

  1. Kul att du planerar att läsa Americanah. Den är riktigt, riktigt bra! :)

    SvaraRadera
  2. 1. Många av Dan Andressons berättelser i kolarhistorier. Antar att det
    är friluftslivet jag förknippar med sommar
    2. Min upplaga av Vredens druvor
    3. Pinsamt nog: Samma bok
    4. En dag i Ivan denisovitjs liv, verkar kallt i Gulag (inte så varm
    stämning heller).
    5. En hunds hjärta, Bulgakov (anar att jag kommer köpa det mesta av
    gubben på sikt)
    6. Nä, det kommer inte gå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att läsa dina svar! Vredens druvor har jag inte heller kommit mig för med... ännu!

      Radera
  3. Åhh, älskar bilden! Mumin är också sommar för mig, av någon anledning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tove Jansson kunde det där med sommarkänsla alltså :)

      Radera
  4. Åh läser Americanah just nu. SÅ bra.
    Mvh
    https://amandasminnen.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tycker om den! Min recension dyker upp imorgon.

      Radera