måndag 21 juli 2014

30 dagars utmaning: Dag 1: Din topp 10-lista över de bästa böckerna du läst

För något år sedan gjorde jag en liknande 30-dagarsutmaning som var väldigt rolig. Jag tycker det är dags igen. Det skulle vara himla kul att se vad andra säger, så häng på eller kommentera gärna dina egna svar! Första frågan ut är alltså vilka tio böcker jag tycker är allra bäst.

Det är väldigt svårt för mig att bara välja tio, men jag ska göra mitt bästa. Listan har ingen inbördes ordning.

1. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban av J.K. Rowling - om jag nu måste välja en i serien så tar jag nog den.
2. Den oändliga historien av Michael Ende
3. Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe
4. Skriet från vildmarken av Jack London
5. Djungelboken av Rudyard Kipling
6. På västfronten intet nytt av Erich Maria Remarque
7. Den långa flykten av Richard Adams
8. Den hemliga historien av Donna Tartt
9. Gökboet av Ken Kesey
10. Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt

Det finns en hel hög med andra böcker som jag också skulle vilja ha med, men de här tio är några av mina givna favoriter, sådana jag skulle nämna om du frågade mig och jag inte fick tid att tänka efter särskilt länge. De är ganska olika, men helt fantastiska på sitt eget sätt, allihop. Klicka på titlarna för att komma till recensionerna av böckerna!

Illustration från Den oändliga historien av Michael Ende

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar