lördag 19 september 2015

Rena rama bokporren

Idag fortsatte jag min påbörjade antikvariatsrundtur med att besöka Faust Antikvariat, ett av de mer välkända i Göteborg. Och herregud, det var helt fantastiskt. Precis så överbelamrat med vackra gamla böcker från golv till tak som det ska vara. Det var rena rama bokporren att befinna sig därinne.

Så värst mycket hittade jag dock inte med den budget jag har (särskilt efter att ha beställt tre relativt nyutkomna romaner inför Bokmässan), men en fullträff fick jag in - Stig Dagermans Dagsedlar.

Resten av min lördag har också varit väldigt fokuserad på böcker - förutom Faust besökte jag Stadsbiblioteket och hämtade ut min reservation på The Spectacular Now av Tim Tharp (för jag måste verkligen läsa nåt på engelska snart), och så letade jag reda på den, som det visade sig, helt enorma Science Fiction-bokhandeln här i Göteborg.

Nu är det dock pluggdags - vi håller på med jagberättande texter på litteraturvetenskapen, vilket passar mig väldigt bra. Jag kan tänka mig värre läxa än att läsa Rousseau, Strindberg, Margeurite Duras och Kerstin Ekman.

Som sig bör avslutar jag med lite bilder från Faust. Definitivt värt ett återbesök när studiemedlet kommit...



4 kommentarer:

  1. Visst är det ett bra ställe? "Dagsedlar" var ju verkligen en fullträff (kan va bland det bästa som gått i "arbetaren"). När du besöker SF med pengar på fickan nästa gång ska du kolla på den tecknade varianten av Strindbergs "inferno". Inte så bra som bok i mitt tycke, men med Fabian Göranssons teckningar blir den fett värd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Och jo, Dagsedlarna är fantastiska :)

      Radera
  2. Jag var på ett bokcafe/bokaffär idag i Umeå! Ska göra ett litet inlägg om det sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande! Det ser jag fram emot att läsa om :)

      Radera