lördag 19 november 2016

Fantastiska vidunder

Igår, på självaste premiärdagen, var jag och såg Fantastic Beasts and Where to Find Them här på den lokala bion i Brighton. Jag har medvetet försökt att inte ta reda på så mycket runt den, för jag vet att det oftast är då man bygger upp förväntningar som sen gör att man blir besviken.

Men nu när jag sett den då? Jo, jag tyckte faktiskt om den. På sätt och vis var det väldigt skönt att berättelsen inte var direkt baserad på en bok som jag älskar och känner så starkt kring, för det fanns ingenting som kunde förstöras på samma sätt. Jag har aldrig varit så jätteförtjust i just Harry Potter-filmerna, vilket kanske verkar konstigt, men det har alltid varit böckerna som stått i fokus för mig, och filmerna har då och då bara känts som ett stort moln som skuggat delar av upplevelsen jag haft som ett Harry Potter-fan. Därför var det ganska skönt att se något som inte är så direkt kopplat till bokserien, men som ändå har element från den. Lättare att njuta av, helt enkelt.

Kort sagt, jag tyckte om den. Om det verkligen är nog med material för en hel filmserie har jag dock svårt att tro, men vem vet. Jag gillade Eddie Redmayne som Newt Scamander och jag gillade de små återkopplingarna till Harry Potter-universumet. Åtminstone har jag aldrig varit lika glad för att vara Hufflepuff som jag var när jag gick ut ur biosalongen...

Vad tyckte ni om filmen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar