torsdag 18 augusti 2016

Olympisk boktagg

Hos I regnet hittade jag den här taggen, som jag tyckte verkade väldigt rolig - och enda sättet för någon som är så ointresserad av sport som jag att göra något alls i anslutning till OS. Frågorna är från början på engelska, men jag tog mig friheten att översätta dem till svenska. Fast gå gärna in och läs så ni ser de fina illustrationerna! Klara, färdiga, gå!

1. Golf - en långsam bok: 
The Blue Flower av Penelope Fitzgerald var väldigt långsam tyckte jag.

2: Simning - en bok som fick dig att gråta:
Det kom en liten tår när jag läste The Amber Spyglass, sista delen i Philip Pullmans trilogi His Dark Materials.

3. Synkroniserad simning - en bok om en vacker vänskap:
Även om Harry Potter and the Cursed Child hade rätt stora brister gillade jag verkligen vänskapen mellan Albus och Scorpius.

4. Beach volleyboll - en bok som utspelar sig på sommaren: 
Djupa ro av Lisa Bjärbo utspelar sig under en enda sommarvecka.

5. Gymnastik - en bok med flera twister:
Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart - en twist som heter duga.

6. Handboll - en bok du inte riktigt greppade:
Jag förstod inte riktigt storheten i Ut och stjäla hästar som fått massor med bra kritik.

7. Fäktning - en bok med mycket action och blodvite:
Den som finner, andra delen i Stephen Kings thillerrtrilogi, gillade jag verkligen och där var en del action.

8. Trampolin - en barndomsfavorit:
Tjuvarnas herre av Cornelia Funke - en omläsning är nog snart på sin plats.

9. Häckhoppning - en bok du hade svårt att avsluta:
The City and the City av China Miéville tyckte jag var riktigt dryg och det hade inte grämt mig det minsta om jag inte hade läst ut den.

10. Triathlon - en bok med en kärlekstriangel:
Usch, kärlekstrianglar. Men jag tycker väl ändå att den mellan Katniss, Peeta och Gale i The Hunger Games är helt okej.

11. Öppningsceremoni - en bok du älskade från första sidan:
Sällan har jag väl varit så övertygad som jag var när jag läste första meningen i Donna Tartts Den hemliga historien: "Snön smälte uppe i bergen och Bunny hade varit död i flera veckor innan vi började inse vilken allvarlig situation vi befann oss i."

12. Cykling - en bra roadtrip-bok:
Även om han har sina svagheter är John Green rätt bra på att skriva roadtrip. Till exempel Paper Towns (jag måste fortfarande se filmen).

13. Hästsport - en bok som handlar om ett djur:
Mitt standardsvar är som alltid Skriet från vildmarken av Jack London.

Vilka OS-böcker har ni läst?

1 kommentar:

  1. Så kul att du gjorde taggen också :) blev lite sugen på tå upp nåt nytt av Jack London nu !

    SvaraRadera