torsdag 31 december 2015

Årets böcker 2015

Det är dags för årets lista! De här böckerna har jag läst år 2015:
  1. Ormen av Stig Dagerman
  2. Väckelse av Stephen King
  3. Om jag stannar av Gayle Forman
  4. Circle av Dave Eggers
  5. Tretton skäl varför av Jay Asher
  6. Se till mig som liten är av Kaj Korkea-aho
  7. Det osynliga barnet och andra berättelser av Tove Jansson
  8. Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri
  9. Onanisterna av Patrik Lundberg
  10. American Psycho av Bret Easton Ellis
  11. Äcklet av Jean-Paul Sartre
  12. Finns det liv på mars? av Inger Edelfeldt
  13. Ett hem vid världens ände av Michael Cunningham
  14. Kunskapens frukt av Liv Strömquist
  15. Startpistolen av Claes Holmström
  16. En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret av Brian Selznick
  17. Bara sedan solen sjunkit av Johanna Sinisalo
  18. Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart
  19. Den lille vännen av Donna Tartt
  20. Thérèse Raquin av Émile Zola
  21. Expeditionen: Min kärlekshistoria av Bea Uusma
  22. Fråga Alice av anonym
  23. Dödens jungfrur av Jeffrey Euginedes
  24. När natten faller av Michael Cunningham
  25. Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty
  26. Göra sig kvitt Eddy Bellegueule av Édouard Louis
  27. Dolores Claiborne av Stephen King
  28. Om du vågar av Megan Abbott
  29. Jurtjyrkogården av Stephen King
  30. Vild – en vandring till mig själv av Cheryl Strayed
  31. Lida av Stephen King
  32. Undret av R.J. Palacio
  33. Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez
  34. Trollkarlen från Övärlden av Ursula K. Le Guin
  35. Gravkamrarna i Atuan av Ursula K. Le Guin
  36. Den yttersta stranden av Ursula K. Le Guin
  37. Jag ger dig solen av Jandy Nelson
  38. Högläsaren av Berhard Schlink
  39. Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats av Eli Levén
  40. Skuggan över stenbänken av Maria Gripe
  41. Och solen har sin gång av Ernest Hemingway
  42. Istvillingar av S.K. Tremayne
  43. Kött och blod av Michael Cunningham
  44. … och de vita skuggorna i skogen av Maria Gripe
  45. Allt de bar av Tim O'Brien
  46. Skuggornas barn av Maria Gripe
  47. Skugg-gömman av Maria Gripe
  48. Mr Mercedes av Stephen King
  49. Nattens lekar av Stig Dagerman
  50. Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E. Lockhart
  51. Snökristallers tyngd av Thorvald Steen
  52. Timmarna av Michael Cunningham
  53. Gale av Karl Eder
  54. In i Karoo och bortom av Mats Röyter
  55. Havsmannen av Karl-Johan Vallgren
  56. Akrobaten av Jenny Forsberg
  57. Vykort från ingenmansland av Aidan Chambers
  58. The Spectacular Now av Tim Tharp
  59. The Absolutist av John Boyne
  60. Färjan av Mats Strandberg
  61. Främlingar på tåg av Patricia Highsmith
  62. Rörelsen av John Ajvide Lindqvist
  63. Tysk höst av Stig Dagerman
  64. Geralds lek av Stephen King
  65. En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
  66. När hundarna kommer av Jessica Schiefauer
  67. Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj
  68. Hate List av Jennifer Brown
  69. Skrivandets sinne av Elisabeth Rynell
  70. Biotika av K.G. Johansson
  71. Farväl till vapnen av Ernest Hemingway
  72. Pappan och havet av Tove Jansson
  73. Onda boken av Kaj Korkea-aho
  74. Ut och stjäla hästar av Per Petterson
I år har jag alltså läst 74 böcker, vilket är något bättre än förra året när jag hade läst 69 stycken. Att jag lyckats läsa så mycket tror jag framför allt beror på att jag vikarierat mycket på bibliotek, och där lever min läslust upp (särskilt när man kan smygläsa lite under disken).

I år har jag för första gången försökt att vara mer medveten i min läsning, och läsa mer av kvinnliga författare, och fler böcker som är översatta från andra språk än engelska. Nu är det alltså upp till bevis - hur bra lyckades det? Nja - 30 av böckerna jag läst i år är skrivna av kvinnor och 44 av män, så sådär himla bra är det väl inte - åtminstone inte jämställt. Tolv böcker är översatta från ett annat språk än engelska (dock har jag räknat in ett par finlandssvenska böcker som ju strängt taget är skrivna på svenska från början, och En halv gul sol som är en nigeriansk bok, men som är översatt från engelska).

Som vanligt är det mest romaner på listan, men några självbiografier, faktaböcker, seriealbum och reportageböcker har slunkit med. I vanlig ordning är det också mycket ungdomsböcker på listan - 20 stycken.

Klassiker då? Jo, några stycken har jag faktiskt hunnit med - en hel del Stig Dagerman, lite Tove Jansson och så moderna klassiker som American Psycho, Timmarna och Främlingar på tåg. Några Nobelpristagare har också slunkit med - jag har läst både Sartre, Márquez, Hemingway och Aleksijevitj. Dessutom har jag läst trilogin om Övärlden som väl är fantasyklassiker. Och såklart Thérèse Raquin!

Det roligaste med årets lista är dock att jag kan se en del teman som präglat min läsning. I början av året blev det på någon vänster alldeles för mycket böcker om män med psykiska problem - att stapla American Psycho, Äcklet och Startpistolen på varandra fick mig att undra om inte jag skulle behöva terapi själv.

Det andra temat som är väldigt tydligt (för framför allt andra halvåret) är krig. Jag har läst ovanligt mycket krigsskildringar i år. Jag har hunnit med både första och andra världskriget, Colombianska inbördeskriget, Biafrakriget och Vietnamkriget.

Tio böcker behandlar också homosexualitet eller hbtq-frågor, och tretton kan sägas kvala in under skräckrubriken, två av mina vanligaste teman också under andra år.

Sist men inte minst måste jag ge mig själv en klapp på axeln för att jag faktiskt recenserat alla böcker utom en (seriealbumet av Liv Strömquist) i år! Den sista recensionen kommer nu i dagarna. Och så vill jag passa på att tacka alla mina läsare som faktiskt gjort 2015 till det bästa året för den här bloggen hittills. Inga andra år har jag haft så många inlägg, så många recensioner eller så många läsare - 9000 i månaden har vi varit uppe i som mest. För det vill jag tacka och önska er alla ett gott nytt år! Välkommen tillbaka 2016!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar