lördag 14 juli 2012

Pärla ur hyllan: Sherlock Holmes äventyr

Häromdagen hittade jag den här reliken på antikvariatet i Ystad för tio kronor (vilket är dubbelt så mycket som boken kostat från början - priset 5:50 finns tryckt på baksidan). Det är en gammal pocketupplaga av Sherlock Holmes äventyr, från 1947.

Efter att ha följt BBC:s fantastiska serie Sherlock har mitt intresse för originalberättelserna blommat upp igen, och jag har länge tänkt att det vore kul att läsa dem i kronologisk ordning. Visst har jag läst Holmes förr, men jag minns väldigt lite av alla berättelserna, med undantag för Det spräckliga bandet som jag läst flera gånger eftersom jag tycker just det mysteriet är så himla bra.

Dock vet jag inte riktigt hur bra det skulle gå att läsa just den här boken, som jag i ärlighetens namn köpte mest eftersom den var så coolt gammal. Jag tror att det kan vara lite si och så med översättningen,men vid en snabb genombläddring verkar den ändå vara helt okej (och med rätt mycket charmiga gamla uttryck som "voro", "fortfor" och "sutto").

Det är en ganska tjock bok också, på nästan 500 sidor. Boken innehåller 21 noveller om Sherlock Holmes, i tur och ordning:

Konungen, som ville ha sin fotografi tillbaka

De rödhårigas förening
Den försvunna brudgummen
Det hemlighetsfulla mordet vid skogssjön
De fem apelsinkärnorna
Tiggaren med kluvna läppen
Den blå karbunkeln
Det spräckliga bandet
Den avhuggna tummen
Lorden och hans rika amerikanska brud
Beryllkronan
Den guldblonda hårflätan
Den försvunna kapplöpningshästen
Det gula ansiktet
Dubbelgångaren
"Gloria Scott"
Den Musgraveska ritualen
Mordet i Reigate
Krymplingen
Doktorns hemlighetsfulla beskyddare
Den grekiska tolkens äventyr

Det lutar väl åt att just den här boken får stå i hyllan, så att jag kan läsa om Holmes i lite nyare översättning eller kanske på engelska, och gärna med Sidney Pagets klassiska illustrationer som saknas i den här boken. Men det skulle vara kul att använda den här som referenspunkt och se hur olika översättningarna är. Det är en väldigt rolig bok att ha i hyllan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar