torsdag 3 maj 2012

Utmaning

Jaha ja, jag blev visst utmanad av Chamilla från http://blandbockerlivetmagin.blogg.se/ . Så jag får väl se till att göra min plikt och svara på hennes frågor :) Gör det du med, antingen i en kommentar här eller i din egen blogg!

1. Har det funnits någon bok som du läst och samtidigt skämts för att du läst den?
Jag tycker inte att man ska skämmas för att läsa böcker. Men visst kan det kännas skämmigt om jag läser något som är allmänt känt som dålig smak, typ... ja, Twilight är väl vad som dyker upp i huvudet först. Men jag står fast vid att man ska läsa vad man vill ändå, annars borde man skämmas över sig själv och inte boken man håller i.

2. Finns det någon bok som du önskar de skulle göra till film?
Ja. Om någon kunde göra en riktig kick-ass filmatisering av Det mörka tornet hade jag inte sagt nej, men då får den absolut inte vara något halvtaskigt. Allt eller inget!

3. Finns det någon fantasy/magisk varelse som du skulle vilja prova vara för en dag?
Jadå! Om jag inte räknar med att jag skulle vilja vara en häxa och gå på Hogwarts, så hade det nog inte varit fel att vara en daimon från Philip Pullmans serie Den mörka materian.

4. Vilket land tycker du är mest intressant kulturmässigt sätt?
Hm. Svår fråga. England tycker jag är intressant, med den speciella brittiska humorn, alla fantastiska böcker och naturligtvis all bra musik!
  
5. Har du någonsin funderat på hur man skulle kunna mörda personen framför en med det man har närmast till hands?
Hahaha, nej, det kan jag väl inte påstå att jag har, men det var intressant! Det ska jag definitivt prova. Kan ju ge uppslag till en riktigt cool berättelse.

6. När var senaste gången du var så inne i en bok att någon skrämt dig?
Jag brukar inte sjunka riktigt så djupt att jag blir så pass omedveten om omvärlden att någon kan skrämma mig. Men den senaste boken jag inte kunde släppa ens för tio minuter var The Fault in Our Stars av John Green.

7. Vilken bok skrämde dig så mycket att du inte kunnat sova?
När jag läste Det av Stephen King kunde jag inte fortsätta läsa efter mörkrets inbrott. Jag var tvungen att lägga undan boken, så ruggig var den. Annars är nog Kings Jurtjyrkogården tvåa på listan. Minns fortfarande mardrömmen jag hade efter att ha läst på kvällen!

8. När är din bästa lässtund? Kväll, morgon, mitt på dagen, ensam eller med folk runt dig?
Det spelar egentligen ingen roll, så länge jag bara vet att jag har tid att läsa en stund framöver. Jag gillar inte att läsa precis innan jag somnar, för det brukar alltid sluta med att jag läser in på småtimmarna. Idealet är väl egentligen en ostörd sommardag helt för mig själv, där jag kan ägna en hel dag åt att läsa.

9. Hur mycket barnasinne har du kvar på en skala mellan 1-5?
I relation till böcker skulle jag nog vilja säga att jag har en del, men inte så mycket. Jag är nog inte väldigt barnslig av mig, men det finns barnböcker som berör mig så att jag nästan vill gråta. Till exempel en bilderbok jag hittade på biblioteket igår som hette Library Lion av Michelle Knudsen. Gud, så fin. Men jag säger väl 3.

10. Vilken är din favoritsaga från barndomen?
Jag vet inte riktigt. Den enda regelrätta sagan som jag minns är en som mamma hittat på och som hon ändrade varje gång hon berättade den. Den hette Den tjuvaktiga skatan och handlade om en skata som stal en massa saker som blänkte och la dem i sitt bo.

11. Hur många böcker har du läst, frivilligt, på ett annat språk?
Oj, det är en del. Låt mig se efter - ca 4o stycken på engelska hittills tror jag.

1 kommentar:

  1. Vilka intressanta svar man fick på sina frågor. Jag sitter här och små ler i skymnings ljuset n_n Ska du fortsätta med kedjan och hitta på elva nya?

    SvaraRadera