måndag 2 november 2015

En ny idol?

Som förberedelse inför morgondagens föreläsning skulle jag titta på författaren Chimamanda Ngozi Adichie som pratar "the danger of the single story". Jag blev helt tagen av henne och hennes sätt att formulera sig! Hon lyckades sätta ord på det jag själv har tänkt på så många gånger - faran i att bara läsa västerländsk litteratur. Jag har dock inte läst något av henne, trots att jag så länge tänkt göra det. Har ni läst henne? Vilken bok är bra att börja med?

Länk till det fantastiska talet finns här .


5 kommentarer:

  1. Tycker hon är helt fantastisk! Har visserligen bara läst En halv gul sol, men det var nog bland det bästa jag läst någonsin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, bra betyg! Får leta upp den hör jag...

      Radera
  2. Jag har (än så länge) bara läst En halv gul sol, och den gjorde så hon genast blev en av mina favoritförfattare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, då låter det verkligen som nåt jag borde läsa!!

      Radera
  3. Jag måste få nämna att jag också tyckte vansinnigt mycket om En halv gul sol! /Eva

    SvaraRadera