onsdag 1 april 2015

April, april

Precis när man är övertygad om att våren är på väg (framflyttad klocka, ljusare kvällar, solsken på väg till tåget om morgnarna) så börjar det komma snöblandat regn. Nej tack, säger jag. Men nu är det april och man får hoppas att det vänder på riktigt. Jag är innerligt trött på vintern, längtar bara till läsning i solsken.

Att det blivit april betyder också att det är dags att utse en ny bok som Månadens favorit - mitt tips den här månaden är Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken av Jonas Gardell. Gardell är en av mina absoluta favoritförfattare, en mästare i att balansera mellan det hysteriskt humoristiska och det avgrundsdjupt sorgliga. När de här böckerna kom förälskade jag mig hejdlöst i dem - de fungerar både som en upprättelse, en historisk samhällsskildring, och en kärlekshistoria. Tv-serien gillar jag också, men den når ändå inte upp till den oerhörda intensitet som böckerna förmedlar. Läs, läs.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar