onsdag 22 augusti 2018

Baldwinbesatt

Som sagt läser jag fortfarande James Baldwins Tell Me How Long the Train's Been Gone. Jag brukar sällan ta så här lång tid på mig när jag läser, men det är tvunget med hans böcker, som inte riktigt tillåter att man har bråttom. Det är full uppmärksamhet som krävs, på varje sida.

Men med läsningen har jag också snöat in ordentligt på honom, igen. Jag har sett om den fantastiska dokumentären I am Not Your Negro (om ni inte sett den så finns den på SVT Play nu!) Jag köpte en novell med titeln Dark Days av honom när jag var i England. Jag har klickat mig runt mellan intervjuer och tal på YouTube i timtal. Jag har till och med målat ett porträtt (!)

Nu har jag iallafall runt hundrafemtio sidor kvar i min roman. Så länge kan ni ju få den här fina videon som The Guardian publicerade på sin Facebook-sida. Vilken författare detta var. Vilken talare. Och vilken man.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar