söndag 19 februari 2017

Uppdateringar

Ni vet när man säger att man ska göra grejer och sen bara... inte gör dem. Fick nyligen ett par kommentar här om hur lite jag bloggar, och jag är ju den första att hålla med. Tack hörni, för att ni påminner mig om att jag har läsare som gör det här värt det!

Jag har kommit ur vanan, helt enkelt, och så läser jag så lite numera - jag håller på med Bodil Malmsten för tillfället men någon riktig läslust har jag inte riktigt hittat tillbaka till, och skolan tar upp mycket av min tid (vem visste att ett nytt språk skulle vara så hemskt svårt?) Det är synd, för även om jag inte läser så mycket som jag brukar, så gör jag ju ändå faktiskt saker som platsar att blogga om här.

Till exempel var jag på klassikerprat på Stadsbiblioteket häromveckan, som handlade om Hemingways Farväl till vapnen. Översättaren som gjort en nyöversättning var där och pratade om Hemingway, romanen och svårigheterna i översättningen, och det var hemskt intressant. Så här såg det ut när Stadsbiblioteket letat upp allt de hittade om Hemingway och skyltade med:


Andra roliga saker är att det finns en jättebra second hand-butik bara fem minuter från min dörr, där jag fyndat en hel del böcker som faktiskt förtjänar ett eget inlägg snart. Jag ska fila lite på det!

Men det roligaste av allt, som kanske kan bli lite av en startkabel för Booksessed, är att jag imorgon kommer börja bokcirkla igen! Jag ser hemskt mycket fram emot det, mest för att jag vill väcka min läslust igen och hitta tillbaka till bloggandet. Första boken kommer nog bli Två systrar (vilken del i serien är jag osäker på just nu) av Hannah Widell. Är det någon som läst den?

Vad läser ni andra? Och vad hittar ni på för roliga bokrelaterade saker medan jag prokrastinerar?

2 kommentarer:

  1. Jag sitter fortfarande och degar över Remarques 'Zeit zu leben und Zeit zu sterben'(den svenska titeln låter så ostig därmed den tyska). Fick inom loppet av några månader se flera recensioner där han hyllades och när jag snubblade över titeln på biblioteket kunde jag inte låta bli få med den hem. Som alltid läser jag väldigt långsamt men förhoppningsvis så ska den nog bli utläst innan träden lövats.

    Utöver det så har jag återigen lyckats bränna i alla fall lite mer än 5% av min månadslön på bokrean. Xenofon, språkhistoria och massor annat smått och gott var allt för svårt för att stå emot.

    Håller tummarna för att systrar-serien är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den boken av Remarque tyckte inte jag var så hemskt bra faktiskt! Men hoppas att du gillar den när du kommit igenom den. Vissa böcker får ta lite mer tid än andra helt enkelt!
      Haha, jag höll emot men det var svårt i år :) Tack!

      Radera