lördag 1 oktober 2016

Höstens första dag

Så var det plötsligt oktober, jag har varit en månad i Brighton och det känns som om hösten verkligen är på väg, med schizofent väder och halsduksbehov. Jag brukar gilla oktober väldigt mycket, förmodligen sen jag var barn eftersom det är då jag fyller år. Men jag tycker också om den inledande biten på hösten, som inte är råkall utan mest uppfriskande.

Att det är oktober innebär ju också en ny Månadens favorit. Och eftersom det närmar sig Halloween-tider blir det en skräckroman, nämligen Mats Strandbergs fantastiskt blodiga Färjan.

Jag har iallafall firat in hösten med ett besök av Brightons Open Market, som är lite som en pytteliten version av Camden i London, med små krypin till butiker i en gränd. Jag hittade ett antikvariat där med massor av coola böcker, som jag kunde ha tittat på i timmar. Det fanns obskyra titlar som Taxidermy and Museum Exhibition (enbart instruktioner för hur man stoppar upp olika typer av djur), och A History of Tattooing and its Influence från början på 1900-talet. En av de finaste jag hittade (men som jag inte köpte) var den här sagoboken av Nathaniel Hawthorne från 1903:

Och titta vilka fantastiska hyllor med Penguin-böcker!



... rena rama bokporren.

1 kommentar: