måndag 31 oktober 2016

Årets Halloween-tips

Idag är det visst Halloween - något som firas betydligt mer är i England än i Sverige - i butiken blev jag betjänad av en zombie, fullt munderad i blodig t-shirt och färgade kontaktlinser. Men här på bloggen höll jag nästan på att missa det, men det går ju inte för sig. Klart jag måste redogöra för de fem bästa böckerna jag läst sen förra årets Halloween!

Först ut är förra årets Augustnominerade Rörelsen av John Ajvide Lindqvist. Om John, som flyttar in en sunkig lägenhet dit någon ringer mystiska samtal, och där duschrummet i tvättstugan innehåller något mer... Det är en bok som för min del lämnade lite mer att önska men som ändå var djupt obehaglig på sina ställen.

Den andra boken är Onda boken av Kaj Korkea-aho, som är en författare jag fått upp ögonen ordentligt för under de sista åren. Tänk om det fanns en bok som fick alla som läste den att begå självmord? Det finns det...

Sen måste jag ju nämna senaste Stephen King-boken; Den som finner, andra boken i serien om Bill Hodges. En deckare på vissa sätt, men en ren skräckroman på andra. Och fantastiskt, fantastiskt spännande.

Kanske den mest solklara boken på årets lista - Yuko av Jenny Milewski. En bok med alla de klassiska spökelementen, men i originell miljö - nämligen ett japanskt spöke i en studentkorridor. Riktigt ryslig.

Och så, sist ut, en bok som är mer psykologisk men ändå väldigt skräckig - Störst av allt av Malin Persson Gilito. Välskriven och djupt obehaglig.

Vad har ni för skräcktips för årets Halloween?


2 kommentarer:

  1. "Kwaidan", en jättetrevlig samling av japanska folk-spökisar samlade av en Lafcadio Hearn som verkar ha varit en japan-intresserad britt. Inte så fasligt läskigt men mysigt rysligt!

    Annars är väl "Drakens ögon" en favorit inom rysarområdet. Likaså valda delar av "Skräckens labyrinter"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt (höhö) mycket för tipsen! Har ju läst Drakens ögon, men ingen av de andra. Tack!

      Radera