lördag 6 september 2014

Tio böcker som stannat hos mig

Min vän Linda som betytt mycket för mig i mitt skrivande lade nyligen upp den här boklistan på sin Facebook. "Reglerna" är: Ta inte för lång tid på dig och tänk inte för länge. Böckerna behöver inte vara "rätt" och de behöver inte vara stora litterära verk - bara böcker som påverkat dig på något sätt.

Mina 10 böcker är:

1. Harry Potter av J.K. Rowling. Jag fuskar med en gång och placerar hela serien på listan utan att välja ut en enskild. Det är omöjligt för mig att göra en sådan här lista utan att nämna Harry Potter med en gång, eftersom jag vet att det var de böckerna som fick mig att börja läsa över huvud taget. All annan litteratur jag tagit mig an har sina rötter i min nionde födelsedag när jag fick min första Harry Potter-bok. Faktum är att jag inte ens vet vem jag själv hade varit idag om det inte vore för pojken med det blixtformade ärret, och om det inte motiverar en placering här vet jag inte vad som gör det.


2. Skriet från vildmarken av Jack London. Det här var en av de första klassikerna jag läste som barn och den har nästlat sig in inte bara hos mig, utan också på flera platser i min bokhylla. Utan att riktigt mena det har jag nämligen börjat samla på olika versioner av boken. Den är förmodligen också den bok jag läst allra flest gånger (och ja, jag vet. Så ofta som jag nämner den här så är det skamligt att det inte finns en recension av den här ännu).



3. Den oändliga historien av Michael Ende. Den här läsupplevelsen var helt otrolig när jag upplevde den första gången någon gång i början av högstadiet, och jag har läst om boken mer än en gång sedan dess, och den håller.



4. Djungelboken av Rudyard Kipling. Den är lite problematisk men den är fantastisk också. Och efter alla dessa år är det ändå svårt att inte fälla en tår över de sista sidorna.



5. Den hemliga historien av Donna Tartt. Det är en briljant, välplanerad och skrämmande bra skriven roman. Det är också boken som jag förknippar mycket med att bli vuxen, eftersom jag fick den i studentpresent och läste den dagarna därefter.

... och jag har den signerad. Kan ni fatta?
6. Robin Hood av Howard Pyle. Det är svårt att säga varför Robin Hood blivit så viktig för mig, eftersom det inte direkt är en bok som jag kan relatera till. Jag tror svaret ligger i hur kravlös och fri den känns.


7. Gökboet av Ken Kesey. Den här boken är i allmänhet en av de bästa jag läst, av flera olika anledningar.



8. På västfronten intet nytt av Erich Maria Remarque. Formuleringar ur den här plågsamt verkliga krigsskildringen kan fortfarande få mig att rysa och känna det som om jag blivit slagen i solar plexus.


9. Den långa flykten av Richard Adams. Den är otrolig och den är svår att förklara storheten i.



10. Den gröna milen av Stephen King. Det var den första boken jag läste av denna min husgud, och sedan dess har samlingen växt till nästan tre hyllplan och en hel etikett med hans namn här på bloggen.



Det är svårare än vad man tror att nämna böcker som stannat med en. Hedersomnämnande går till Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe, Steglitsan av Donna Tartt (bortvald endast med motiveringen att jag inte kan benämna den som en bok som "stannat hos mig" när jag läste den för bara en månad sedan), Bränt barn av Stig Dagerman och Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver. 

Vilka böcker har stannat kvar hos er? Kommentera med era svar eller en länk! Jag vill se vad ni svarar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar