söndag 5 januari 2014

Bokåret 2013

Det är naturligtvis också dags för den årliga enkäten! Jag räknar bara böcker jag läste för första gången i år, för att inte riskera upprepningar från föregående år. Gör den du med!

1. De fem bästa böckerna du läste under 2013?
- Torka aldrig tårar utan handskar 2. Sjukdomen av Jonas Gardell. Vilken sträckläsning det blev med den här boken alltså. Jag var helt i upplösningstillstånd och kunde inte sitta still i mitt rum på Gotland, och jag tror jag läste halva boken på två timmar. Helt i klass med sin föregångare.

- Bränt barn av Stig Dagerman. Den här boken tog mig alldeles på sängen. Jag var helt oförberedd på hur bra den skulle vara, och sträckläste den på bara några dagar i somras. Jag hade slagit min fot alldeles blå och satt handikappad i en soffa och bara läste.

- Extremely Loud and Incredibly Close av Jonathan Safran Foer. Det tog mig visserligen lång tid att läsa den här boken som en vän lånade ut till mig, men vilken bok det är! Den är ett konstverk i sig rent estetiskt, med sina bilder, färgtryck och ihoppressade ord. Men berättelsen i sig är också så fruktansvärt bra, och flera gånger under läsningen lade jag den ifrån mig och sade högt "den här boken dödar mig." För det kändes faktiskt så.

- Torka aldrig tårar utan handskar 3. Döden av Jonas Gardell. Även om den ibland blev en aning tjatig är också den avslutande delen i den här trilogin helt fantastisk.

- Berättelsen om Pi av Yann Martel. Den hamnar inte riktigt lika högt upp som de övriga böckerna, men det är en unik roman som innehåller många frågor om livet och döden, en tiger och en pojke. Det kan liksom inte bli annat än bra. Dessutom innehåller den några rätt coola stilistiska trick.


2. De fem böckerna som gjorde dig mest besviken?
- Yarden av Kristian Lundberg. Den kan vara något av det sämsta jag läst i hela mitt liv, och att den är så kritikerrosad får gallan att stiga mig upp i halsen. En gnälligare, mer självömkande bok får man leta länge efter och förmodligen hittar man ingen då heller. Den är tråkig, onanistisk i sitt tyck-synd-om-mig-ande och den gjorde mig helt enkelt bara förbannad.

- En dag av David Nicholls. Den var inte en dålig bok, men den var väldigt förutsägbar och trist. Helt enkelt inte alls så bra som alla sagt att den är. Den lämnade inget intryck alls på mig.

- Ormfågel av Mats Wahl. En riktigt meningslös bok som bara kastade bort sina karaktärer och sin handling till förmån för tragedin. Tråkigt och poänglöst.

- Ormringen av Elvira Birgitta Holm. Mina förväntningar var tydligen lite för högt uppskruvade efter hennes förra bok Månskensvargen. Eller så har jag bara tappat intresset för Ylva och Mikael i medeltidens Sverige.

- Autobiography av Morrissey. Mina förväntningar var nog för höga på den här självbiografin också. Den kom inte med något nytt eller intressant och även om den var rolig och citerbar så hade den kunnat vara betydligt bättre.

3. Mest chockerande (på ett bra sätt) boken under 2013?
Extremely Loud & Incredibly Close av Jonathan Safran Foer. Många gånger satt jag bara och gapade och tänkte "neeeej, så här får det bara inte vara". På ett bra sätt.

4. Den bok/de böcker du rekommenderade mest till andra under 2013?
Bränt barn nöjde jag mig inte med att bara rekommendera, jag hittade den på en loppis och postade den helt sonika till en vän som jag tyckte skulle läsa den. Passiv-aggressiv bokrekommendation, typ.

5. Den bästa serien du upptäckte under 2012?
Muminböckerna. Efter att ha läst Sent i november till skolan bestämde jag mig för att jag ville läsa hela serien om de små figurerna i Mumindalen. Och jag är väl ungefär halvvägs (jag fastnade mitt i Muminpappans memoarer).

6. Favoritförfattare du upptäckte 2012?
Tove Jansson.

7. Den mest spännande, fängslande boken?
Torka aldrig tårar utan handskar har jag läst nästan utan att göra uppehåll för att andas, så det får bli dem.

8. Den bok du såg mest fram emot?
Torka aldrig tårar utan handskar 3. Döden.

9. Det finaste omslaget på en bok du läste 2012?
Jag vet inte riktigt, jag gillar omslagen till både Muminböckerna och Torka aldrig tårar. Men jag tror att jag väljer Flugornas herre, på grund av att jag länge haft min mammas gamla orange utgåva på mitt rum och alltid känt att jag borde lämna tillbaka den. Men så har jag inte velat göra det eftersom jag vill ha boken själv och jag aldrig kunnat hitta den på loppisar med ett omslag jag gillar. Men så i somras hittade jag en med ett omslag jag tyckte om och så kunde jag ge tillbaka min mammas och själv sätta in den här i hyllan. Jag gillar det så mycket dels för att det känns vintage, och dels för att det illustrerar boken handling extremt bra med kontrasten mellan den vackra paradisaktiga miljön och det svarta skrämmande odjuret i huvudpersonernas huvuden.



10. Den mest minnesvärda karaktären du stötte på?
Att upptäcka Snusmumriken har gjort mig väldigt glad måste jag säga. Jag tror att jag är lite kär i honom.

11. Vilken bok var vackrast skriven?
Muminböckerna är fantastiskt vackra, men jag tror att Extremely Loud & Incredibly Close vinner den tävlingen.

12. Vilken bok påverkade dig mest?
Förutom Gökboet och A Clockwork Orange som jag läst förut så tror jag att det också var Extremely Loud & Incredibly Close eller kanske Torka aldrig tårar-böckerna.

13. Vilken bok kan du inte fatta att du INTE läst förrän 2013?
Mumin-böckerna. Folk brukar nog inte upptäcka dem när de är 22 år gamla.

14. Favoritcitat från en bok du läst 2013?
Oj, så svårt. Men Bränt barn var fullt av stycken som jag kan citera om och om igen, bland annat det här:

"Ty mot en hatad människa som sitter vid vårt bord och dricker te förmår vi ganska litet. Till och med Judas skulle kunna sitta vid vårt bord. Och vi skulle inte fråga honom om Jesus. Vi skulle tala med honom om vädret."

15. Den bok du läste 2013, som du kan tänka dig att läsa om 2014?
Torka aldrig tårar utan handskar vill jag läsa om, alla på rad. Bränt barn kan jag också tänka mig att läsa om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar