lördag 4 januari 2014

Årets böcker

Och så var 2013 över. Som vanligt är det dags för mig att gå igenom böckerna jag läst.

Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates
Paper Towns av John Green
Torka aldrig tårar utan handskar 2. Sjukdomen av Jonas Gardell
Förvandling av Eva Adolfsson
Varför deppar Gilbert Grape? av Peter Hedges
Sent i november av Tove Jansson
Yarden av Kristian Lundberg
Skräck och avsky i Las Vegas av Hunter S. Thompson
Viskningar i mörkret av H.P. Lovecraft
Svält av Knut Hamsun
Friheten förde oss hit av Gunnar Ardelius
Extremely Loud & Incredibly Close av Jonathan Safran Foer
Berättelsen om Pi av Yann Martel
En dag av David Nicholls
Fru Björks öden och äventyr av Jonas Gardell
Bränt barn av Stig Dagerman
Småtrollen och den stora översvämningen av Tove Jansson
Världens dåligaste språk av Fredrik Lindström
Ormfågel av Mats Wahl
Livet på en kylskåpsdörr av Alice Kuipers
Ormringen av Elvira Birgitta Holm
Kometen kommer av Tove Jansson
Kvinnan i sanden av Kobo Abé
Trollkarlens hatt av Tove Jansson
Torka aldrig tårar utan handskar 3. Döden av Jonas Gardell
Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger
Gökboet av Ken Kesey
Jordens smartaste ord av Fredrik Lindström
Flugornas herre av William Golding
I ett annat land av Håkan Lindquist
A Clockwork Orange av Anthony Burgess
Värddjuret av Marie Hermanson
Harry Potter and the Philosopher's Stone av J.K. Rowling
Autobiography av Morrissey

2013 är inget bra bokår - jag har bara 33 böcker på listan som normalt innehåller runt 50 - 60 titlar. Det beror på att jag haft en ovanlig svacka det här året och ofta känt att jag haft svårt att koncentrera mig och svårt att hitta en bok som engagerar mig tillräckligt. På grund av det började jag i höstas med att läsa om böcker som jag vet är bra, och för att motivera mig till läsningen började jag för första gången lista omlästa böcker på den här listan - något jag aldrig gjort förut. Böcker som Gökboet, Flugornas herre, A Clockwork Orange och så naturligtvis Harry Potter är böcker jag läst förut.

Mycket av min tappade läslust beror nog på att jag började året med att bli "tvingad" att läsa böcker till skolan. Ingenting kväver min läsgnista på samma sätt som att bli tillsagd vad jag ska läsa. Skolan i sig är naturligtvis också en anledning till att listan är kortare i år än t.ex det år som jag var helt arbetslös.

Klassiker finns det till min glädje en hel del av på årets genomgång, Skräck och avsky i Las Vegas, Svält, Viskningar i mörkret, Bränt barn, Gökboet, Flugornas herre och A Clockwork Orange kvalar alla in i den kategorin. Kanske kan också Tove Janssons Muminböcker passa in?

Årets höjdpunkter har utan tvekan varit Bränt barn av Stig Dagerman, som tog mig med storm, och Extremely Loud & Incredibly Close som med sin speciella estetik och hjärtskärande berättelse verkligen letade sig in i hjärttrakterna. Naturligtvis är Torka aldrig tårar-serien fortsatt fantastisk, och Gökboet är en annan favorit sedan innan. Och vid andra genomläsningen uppskattade jag A Clockwork Orange på ett helt annat sätt än förut. Andra böcker som var bra men inte helt fantastiska är Berättelsen om Pi och Värddjuret.

Två fackböcker har också letat sig in år, nämligen Fredrik Lindströms två böcker om svenska språket. Det hör inte till vanligheterna att jag läser facklitteratur i sin helhet, men jag är glad att det finns lite med av den varan i år.

Tills nästa år hoppas jag på en längre lista med lika bra (och bättre) böcker! Vilka böcker har du läst i år?

2 kommentarer:

  1. Tjenare vännen! God fortsättning på dig :D
    Jag har en utmaning åt dig, antar du den? ;)

    http://blandbockerlivetmagin.blogg.se/2014/january/steffis-utmaning-35-fragor-om-bockerna-fran-2013.html

    SvaraRadera