söndag 21 juli 2013

Loppisskörd


Den årliga loppisen på Kämpavallen i Janstorp gav resultat den här gången också. I år fick jag tag på inte mindre än fjorton böcker för 120 kronor. Däribland Tusen och en natt i sex band, just de böckerna som jag beundrat i bibliotekets magasin, med illustrationer i färg. Jag har ingen aning om ifall de här böckerna är värda något; de ser fina ut men jag kan inte hitta något årtal i dem och det möjligt att skenet bedrar. Oavsett så tycker jag att de är väldigt vackra och jag är glad att jag fått tag på dem till slut, så billigt dessutom. Återstår dock att se om serien slutar med sjätte bandet eller om det finns fler.

Vidare hittade jag en pocketutgåva av Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald. Jag har redan den boken sedan tidigare, men eftersom den är så fruktansvärt ful tänkte jag att det kan vara en idé att byta ut den mot den här, som är något snyggare.

Gulliver's Travels hittade jag också, och även om jag är osäker på om jag kan läsa ett så gammalt verk på engelska så kan det ändå vara värt något att ha en fullständig utgåva av den boken.

Just- So - Stories av Rudyard Kipling är nog min favorit bland de här; en otroligt fin liten inbunden bok med originalillustrationer. Blev lite förvirrad först när jag upptäckte att boken har ett hakkors på omslaget, innan jag kom ihåg att symbolen är äldre än nazismen och att den är ett soltecken. Boken är för övrigt tryckt 1908.

Bob Hanssons Gunnar säger jag inte heller nej till, och sen hittade jag två böcker av Maria Gripe - Tre trappor upp med hiss och I klockornas tid. Gripe har skrivit några av mina favoritböcker och jag har länge velat läsa mer av henne, och i och med biblioteks gallring av hennes böcker när jag jobbade där, så har jag haft möjlighet att bygga upp en väntande samling av hennes böcker under det senaste året.

Varg-Larsen av Jack London har jag varit på jakt efter ett tag. Det grämer mig att jag faktiskt ägt den boken en gång i tiden, men skänkt bort den eftersom jag inte var intresserad av den just då. Nu har jag den dock igen, om än med ett långt fulare omslag.

Sist ut är På stranden av Nevil Shute, en bok jag blivit tipsad om för flera år sedan men som jag inte fått mig till att läsa. Nu när jag äger den blir det kanske ändring på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar