torsdag 4 juli 2013

Drakars boningar och papperstvillingar - Dedikationer, del 1

Dedikerad till, eller tillägnad. Nästan alla böcker har en dedikation på någon av sina första sidor. Det är ganska nyligen som jag börjat titta närmre på många av dem och insett hur många av dem som är roliga, poetiska eller mystiska. Jag tänkte dela med mig av några av mina favoriter från min egen hylla, och fortsätta göra det i sommar - och kanske längre än så, beroende på hur många fina som jag hittar.

Dedikationerna i Harry Potter-serien av J.K. Rowling är alla väldigt fina. Den här är från sjätte boken, Harry Potter and the Half-Blood Prince.

Från Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón.

Den här dedikationen handlar om att få barn, eftersom boken i fråga är Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver - en bok om mamman till en massmördare.

Tusen strålande solar av Khaled Hosseini.

En av mina favoriter är från Gökboet av Ken Kesey. Som så mycket annat låter det bättre på engelska: "To Vik Lovell, who told me dragons did not exist, then led me to their lairs."

Har du någon favoritdedikation?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar