måndag 31 december 2012

Årets böcker

Då var det alltså dags igen. Jag är hemma i Skåne på jullov och har dessvärre legat magsjuk, vilket tillsammans med den vanliga julstressen väl förklarar min frånvaro. Hur som helst - listan över lästa böcker år 2012, coming right up. Som vanligt inkluderar den inte omlästa böcker. Här är den, i kronologisk ordning:

Min bror och hans bror av Håkan Lindquist
Konsten att tala med en änkling av Jonathan Tropper
Spelar roll av Hans Olsson
Flickan från ingenstans av Justin Cronin
Pappa Pellerins dotter av Maria Gripe
En förlorad värld av Evelyn Waugh
Punkindustriell hårdrockare med attityd av Louise Halvardsson
The Fault in Our Stars av John Green
The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky
Abarat - Absolute Midnight av Clive Barker
Purpurfärgen av Alice Walker
Strax efter solnedgången av Stephen King
Att göra upp eld/Månansiktet av Jack London
På Y-fronten intet nytt eller jakten på den nya mansrollen av Peter Eriksson
Allt för min syster av Jodi Picoult
Fortfarande Alice av Lisa Genova
Den andra pojken av Willy Russell
Säg något av Laurie Halse Anderson
High Fidelity av Nick Hornby
Hembiträdet av Marie Hermanson
Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius
Stämplad av Catherine Atkins
Den nya Isabel av Katherine Mansfield
Nattvakt av Kit Whitfield
Dead Until Dark av Charlaine Harris
En riktig våldtäktsman av Katarina Wennstam
Fahrenheit 451 av Ray Bradbury
Bögslungan av Per Alexandersson
Lögnaren av Stephen Fry
Living Dead in Dallas av Charlaine Harris
Räddaren i nöden av J.D. Salinger
Matilda av Roald Dahl
Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde
Nattsvart, stjärnlöst av Stephen King
Never let me go av Kazuo Ishiguro
Och vet inte vart av Astrid Flemberg-Alcalá
Naomi & Elys kyssförbudslista av Rachel Cohn & David Levithan
Vinterverk av Stephen King
Om konsten att läsa och skriva av Olof Lagercrantz
Bara någon att straffa av Kristofer Ahlström
Hjärtans fröjd av Per Nilsson
Om en pojke av Nick Hornby
Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken av Jonas Gardell
Moab is my Washpot av Stephen Fry
Vägbygge av Stephen King alias Richard Bachman

Bara 45 stycken i år. Inte helt okej, faktiskt, med tanke på förra årets 68. Visserligen har jag pluggat en termin i år, vilket såklart är en av anledningarna till att jag inte hunnit läsa så mycket som jag velat, men jag tror faktiskt att jag hamnat i en liten svacka i år som jag hoppas att jag snart tar mig ur.

Årets höjdpunkter har utan tvekan varit de två sjukdomsskildringarna The Fault in Our Stars av John Green och Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar (där andra delen snart kommer ut - räkna med att jag står i kö på onsdag). Även Den andra pojken av Willy Russell var en av höjdarna med sin brittska blandning av humor och tragik.

Av de klassiker jag läste i år var Räddaren i nöden av J.D. Salinger den solklara favoriten, tätt följd av de två korta novellerna Att göra upp eld och Månansiktet av Jack London. 

Det finns mer av Stephen King i år också, och för vad jag tror är första gången så har jag listat böcker i år som inte är romaner. På Y-fronten intet nytt och En riktig våldtäktsman, av Peter Eriksson och Katarina Wennstam, är båda fackböcker som dragit åt sig min blick på biblioteket. Jag skrev aldrig några recensioner om dem, men jag rekommenderar dem ändå högt, för det var enormt läsvärda böcker.

Annars kvarstår homotemat från förra året till viss del med böcker som Min bror och hans bror, Spelar roll, En förlorad värld och Torka aldrig tårar utan handskar - med flera, och årets längsta bok blev Flickan från ingenstans av Justin Cronin, med 907 sidor (den kortaste? Novellen Den nya Isabel av Katherine Mansfield, på 32 sidor, efterordet inräknat).

År 2013 siktar jag på lika varierade böcker, men helst lite fler än 45. Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar