onsdag 29 augusti 2012

What the f**k?!

Vad i hela jävla helvete är det här? Här sitter man i godan ro och tittar på John Greens YouTube-kanal och plötsligt dyker svenska omslaget till The Fault in Our Stars upp. The Fault in Our Stars som fortfarande toppar min lista över årets bästa, vackraste, sorgligaste böcker. Och de har valt att översätta titeln till Förr eller senare exploderar jag!

Jag vill skrika rakt ut. Ni kan inte mena allvar, BonnierCarlsen. NI KAN INTE MENA ALLVAR. Det här är ett sällsynt dåligt skämt. Även om John Green gillar omslaget så måste ju till och med han avsky att ni valt att översätta en Shakespeare-inspirerad titel som The Fault in Our Stars till en äckligt tonårig titel som Förr eller senare exploderar jag!. Som om detta vore vilken dålig tjejbok om hormoner som helst, istället för en viktig vacker bok om liv och död och cancer.

Jag är så besviken på mitt land just nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar