tisdag 28 augusti 2012

Det svåraste beslutet

En av de svåraste grejerna att bestämma sig för nu när man ska flytta är vilka böcker som ska få följa med. Helst skulle jag såklart vilja ta med allihop, men det är tyvärr uteslutet.

Eftersom vi ska plugga lite litteraturvetenskap tänkte jag att det kanske skulle vara bra att ha med litteraturböckerna - dvs Texter från Sapfo till Strindberg, Litteraturens historia i Sverige och Litteraturens historia i världen. Men sen då?

Kanske Harry Potter, som jag läser när jag inte kan sova eller när jag är ledsen? Någon samling med olika författare? En Stephen King-bok måste såklart med. Lionel Shriver vore inte heller fel. Tänk om jag behöver läsa nån av klassikerna? Och vem vet när jag får lust att läsa Den oändliga historien igen?

Åh, så svårt. Till sist, efter mycket om och men, utrensningar och rotande i hyllan, så beslöt jag mig för att bara ta med olästa böcker, och några fler på skrivtemat. Kontentan blev som följer (med motiveringar):

Skriv om och om igen av Katarina Kuick och Ylva Karlsson (officiellt den bästa inspirationsboken ever)
Den åttonde dvärgen av Annika Burholm (för jag kan behöva all hjälp jag kan få om jag drabbas av skrivkramp)
Att skriva - en hantverkares memoarer av Stephen King (för att den är min bibel i fråga om skrivandet)
Den gamle och havet av Ernest Hemingway (har lovat mig själv att läsa den)
Flickan med bibelspråken av Fritiof Nilsson Piraten (så jag inte glömmer att jag är skåning)
Moment 22 av Joseph Heller (för att jag ska läsa den. Jag ska.)
Slakthus 5 av Kurt Vonnegut (spänd på den, vad mer behövs?)
Vägbygge av Stephen King alias Richard Bachman (som sagt. Något av King måste jag ha)
Spellbound av Kelley Armstrong (för att väga upp alla de här prettoböckerna med något lättare)
Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald (bara för att jag måste läsa den någon gång).
 
Allt som allt tio böcker, utöver mina litteraturböcker. Tittar på högen och tänker att det kanske är dumt att släpa med mig dem? Kommer jag få tillfälle att läsa dem, liksom? Sen tittar jag på högen igen och tänker herregud så liten. Är det där allt? Det är ju vad jag läser på två sommarveckor.
 
Men jag får väl byta dem mot andra varje gång jag är hemma. Shit, alltså. Jag ska flytta till freaking Gotland.

1 kommentar:

  1. Själv fick jag helt skippa tanken på böcker, eftersom mina två resväskor ändå var farligt nära bristningsgränsen ... ganska sorgligt :/

    SvaraRadera