torsdag 22 december 2011

Önskelista

Just det... ingen har väl missat att det är jul om två dagar? Jag fattar ingenting, men jul lär det bli ändå. Och naturligtvis vill jag gärna hitta en del böcker under granen i år... den första och hetaste på min lista är Flickan från ingenstans av Justin Cronin. En tjock pjäs som fått bra kritik och rosats av min idol Stephen King, så det låter bra.
Jag skulle också gärna vilja läsa Dubbelfel av Lionel Shriver. Shriver gillar jag, särskilt eftersom jag träffat henne en gång. Hon är helsmart och hennes böcker är fulla av svart humor, intressanta tankegångar och kontroversiella ämnen. Till exempel scenariot att en mamma inte älskar sin son (Vi måste prata om Kevin, se till att läsa den boken!), eller som i Dubbelfel, att ett par behandlar sin relation som ett tennisspel. Jag har inte själv läst den än, för jag ville vänta tills den kom i pocket, men jag hörde Shriver prata om den och precis som Kevin och Dagen efter tror jag att det är en bok jag kommer gilla.

Nästa på listan är Moment 22 av Joseph Heller. Mest för att det är en klassiker och jag vill veta vad den handlar om.

Sist ut är Slutet på mr. Y av Scarlett Thomas. Blev intresserad av den på biblioteket och tänkte att det inte kan vara fel att önska sig den.

Inte jättemycket böcker, men ni vet - kvalitet framför kvantitet, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar