lördag 1 oktober 2011

Amnesty

Idag har jag handlat begagnad bok på Amnesty i Hörby - det blev Inte som andra döttrar av Deborah Spungen. Har läst den förr, men jag tycker mycket om den och har inte ägt den själv förrän nu. Lyckades dessutom få tag på den inbundna versionen som har bilder, inte bara pocketutgåvan.
Nån som är intresserad av vad den handlar om? Det är den självbiografiska boken som Nancy Spungens mamma skrev efter att Nancy blivit knivmördad av sin pojkvän Sid Vicious då hon var tjugo år gammal. Den handlar om hur familjen under hela Nancys liv kämpar med hennes vanföreställningar och märkliga beteende, utan att kunna hjälpa henne. Hon försvinner in i en värld av droger, punkrock och skvallerpress. Det är först efter att hon är död som familjen får veta att Nancy förmodligen lidit av schizofreni.
Av alla sanna skildringar jag läst så tror jag att den här är min favorit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar