onsdag 9 mars 2011

Liten varning om tryckfel i Den oändliga historien

Jag var inne på PocketShop på Malmö C idag som hastigast, och hittade en ny utgåva av en av mina favoritböcker - Den oändliga historien. I orange. Jag fattar inte riktigt - jag tyckte inte några av de förra svenska omslagen var särskilt snygga heller (samma bild, men med grå eller grön bakgrund, nu en orange), och dessutom var den inte ens en pocket, så varför har PocketShop den inne överhuvudtaget?

Men så kom jag på att det finns ett tryckfel i den gröna boken, den som jag har i hyllan. Det är ett riktigt irriterande tryckfel som gäller en av helsideanfangerna - varje kapitel i boken börjar med en bokstav och boken jobbar sig från A till Z. I den bok som jag äger (den gröna, inbundna varianten) har P och Q samma anfang, det vill säga att istället för "Purpurljuset " så börjar kaptlet med "Qurpurljuset" och man går miste om en av de fantastiska anfangerna.
Så, då tänkte jag "Vad bra, de har upptäckt det och tryckt upp en ny utgåva!"
Yeah, sure. Jag slog upp kapitel P och -
Nehej. Det börjar fortfarande med Qurpurljuset.
Det är sådana här detaljer och slarverier som irriterar mig något så fruktansvärt. Vad gör man? Vart vänder man sig för att få förlaget att uppmärksamma det? Någon som vet?
Dock är det fortfarande en fantastisk bok. Läs den. Om du vill ha den helt utan tryckfel, den grå gamla versionen, så ser den ut såhär:


Den gröna som jag har, komplett med tryckfel och allt:




Och så den som jag hittade idag, i princip samma som ovan:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar