fredag 18 mars 2011

Döden på kommunbiblioteket

Snart är jag klar med den näst sista historiska delkursen i litteraturvetenskap, från romantiken till symbolismen. Jag har aldrig läst så här mycket i hela mitt liv - mellan två och tre romaner i veckan. Den sista boken på listan innan det är tentadags är Döden i Venedig av Thomas Mann. En bok som jag tog för givet att alla bibliotek har, inklusive mitt lilla sketna kommunbibliotek.
Men tji fick jag. Det är inte första gången som jag blir let down, heller. Så nu sitter jag i ganska mycket trubbel om man säger så, eftersom det nu är fredag eftermiddag och jag ska ha läst ut boken till på måndag.
Min enda lösning är att ta tåget en halvtimme till Ystad imorgon och låna boken där. Enormt mycket åkande hit och dit.
Finns det ingen lista eller något med böcker som alla bibliotek ofelbart MÅSTE ha för att kunna bli kallade bibliotek?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar