fredag 22 januari 2016

Fredagsfrågor

De här frågorna hittade jag hos en av mina favoritbokbloggar; Bookbirds, för länge sen - men tycker det var ett tag sen jag körde en enkät så here we go!

Senast köpta bok
Another Country av James Baldwin.

Därför köpte jag den
För att den ingår i kurslitteraturen till engelskakursen jag ska läsa här i Brighton (tillsammans med några andra romaner som också låter intressanta!)

Läser helst
Välskrivna utvecklingsromaner, skräck och homoböcker.

Bokmärken eller hundöron
Bokmärken! Känns snällare mot böckerna och dessutom har jag så många fina bokmärken som ju måste användas.

Omslag eller baksidestext
Omslaget kommer nog först - det är det som får mig att vända på boken och se vad den handlar om. Om jag redan vet på ett ungefär vad boken handlar om (eller bara har hört att den ska vara bra) så händer det att jag helt struntar i att läsa på baksidan för att undvika spoilers.

Favoritformat, alla kategorier
Inbundet känns alltid allra lyxigast, men ofta blir böckerna så klumpiga att ta med då. Jag har börjat uppskatta pocket allt mer, men det är synd att formgivningen då ofta får komma i sista rummet. Så det beror helt på vad jag ska göra med boken - ska den ut och resa mycket får det bli pocket!

Bästa soundtracket till läsning
Jag brukar undvika musik när jag läser, eftersom det ofta stör mig. Undantaget är i kollektivtrafik där jag ofta lyssnar på musik i lurar och läser, eftersom musiken då är mindre irriterande än omgivningen...

Bästa platsen för läsning
Jag läser nästan alltid i sängen, men det finns vissa fåtöljer som lämpar sig ovanligt väl också. Och som sagt i kollektivtrafiken.

Bästa tilltugget
Något som inte gör en kladdig om händerna! Fast de gånger jag struntat i fredagsfilmen och istället käkat chips med en bok är oräkneliga.

Den roligaste bok jag läst
Hm, svårt! Det skulle nog kunna vara Finns det liv på Mars? av Inger Edelfeldt, den var iallafall väldigt rolig. Men jag måste medge att jag skrattar mest hela tiden åt Ulf Lundells Jack också, som jag läser just nu.

Sämsta filmadaption
Vill svara Guldkompassen eftersom det är en fantastisk bok och en fruktansvärd film, men det finns många andra som också skulle kunna hamna på den listan.

Så får jag boktips
Via människor som tipsar mig IRL eller i kommentarer här, via andra bokbloggar, via recensioner i tidningar eller online, eller bara genom att gå in i bokhandlar, antikvariat och bibliotek. Från alla möjliga håll med andra ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar