fredag 1 januari 2016

Bokåret 2015 - en enkät

Precis som förra året är det också dags att göra årets enkät och titta mer i detalj på böckerna som lästs under året som gått. Svara ni med!

1. Hur många böcker har du läst år 2015?
74 stycken.

2. De fem sämsta böckerna du läste? 
De böcker som gav mig allra minst 2015 är nog de här:
In i Karoo och bortom av Mats Röyter
Fråga Alice av anonym
Biotika av KG Johansson
Akrobaten av Jenny Forsberg
Snökristallers tyngd av Thorvald Steen. 

3. De fem bästa?
Jag har haft ett väldigt bra läsår, faktiskt så bra att det är svårt att välja ut årets fem bästa böcker. Men de som hamnar överst blir nog ändå:
Ett hem vid världens ände av Michael Cunningam
Allt de bar av Tim O'Brien
Kött och blod av Michael Cunningham
Jag ger dig solen av Jandy Nelson
Expeditionen: Min kärlekshistoria av Bea Uusma.

Bubblare som hade fått vara med om listan varit lite längre är Om du vågar av Megan Abbott, En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie och Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E. Lockhart.

4. Den sorgligaste boken du läste?
Det blir nog en av alla årets krigsskildringar;  Allt de bar. Den var hudlöst uppriktig på ett sätt som satte krokar i hjärtat. Men En halv gul sol kommer nog inte långt efter...

5. Den du aldrig kommer glömma?
Michael Cunningham har gjort stort intryck på mig i år, och jag tror att hans Ett hem vid världens ände är en bok som kommer finnas med mig ett bra tag.

6. Den mest spännande?
Förmodligen Färjan, det var en riktig bladvändare!

7. Den längsta?
En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie, med 679 sidor. 


8 ... och kortaste?
Kunskapens frukt av Liv Strömquist, som dessutom inte var en roman utan ett seriealbum, på 143 sidor.

9. Den med vackrast omslag?
Jag är väldigt förtjust i omslaget till Gale. 

10. Den med fulast omslag?
Helt klart oavgjort mellan Allt de bar och Kött och blod, vilket är hemskt synd eftersom de båda var fantastiskt bra.

12. Hur många böcker recenserade du?
72! Alla utom Kunskapens frukt (som ändå fick ett eget inlägg här). Och så kommer recensionen på Ut och stjäla hästar snart, så då blir det 73.

13. Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst 2015? 
Jodå, jag har sett filmatiseringarna av American Psycho, Ett hem vid världens ände, Dödens jungfrur, Dolores Claiborne, Lida, Jurtjyrkogården, Högläsaren, Timmarna och The Spectacular Now. Jag tycker det är ganska roligt att se hur andra föreställt sig böckernas värld.

14. Hur många seriealbum läste du?
Bara ett, Kunskapens frukt.

15. Hur många av böckerna kom ut 2015?
Sex stycken; Istvillingar, Färjan, Rörelsen, När hundarna kommer, Biotika och Onda boken. Då räknar jag inte in böcker som kommit på svenska först 2015.

16. En som bok alla borde läsa?
En halv gul sol och Kriget har inget kvinnligt ansikte.

17. Den roligaste boken du läste?
Finns det liv på Mars? av Inger Edelfeldt tyckte jag var väldigt rolig!

18. Den mest hypade boken du läste?
Kriget har inget kvinnligt ansikte, kanske, eftersom det var en Nobelbok.

19. Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade?
Att Expeditionen: Min kärlekshistoria skulle vara bra hade jag redan hört, men att den skulle vara bra hade jag faktiskt inte väntat mig. Färjan förvånade mig också med hur pass bra den ändå var.

20. Den du blev mest besviken på?
Jag trodde att jag skulle älska allt av Michael Cunningham, men blev rätt besviken på särskilt När natten faller, som inte alls lämnade mig särskilt berörd. Maria Gripes Skuggserie trodde jag också att jag skulle älska, men det gjorde jag inte.

21. En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa?
Att jag inte kände till Kött och blod av Michael Cunningham förstår jag inte riktigt. Vilken bok! Detsamma gäller Allt de bar, men jag tror att den har en annan status i USA än vad den har här.

22. Vilka fem böcker som kommer ut 2016 ser du mest fram emot att läsa?
Stephen Kings nya i Bill Hodges-serien kommer jag läsa, och så hoppas jag att John Ajvide Lindqvist kommer med sista delen i sin serie Platserna.

23. En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill?
Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri, och Snödrottningen av Michael Cunningham. Plus en hel lista andra...

24. Den bok/de böcker du rekommenderade mest till andra under 2015?
Färjan, tror jag.

25. Den bästa serien du upptäckte under 2014?
För ovanlighetens skull har jag läst fler serier i år, annars jag brukar vara ganska dålig på det. Ursula K. Le Guins serie om Övärlden var definitivt läsvärd, och ett måste för alla fantasyfans.

26. Den bok du såg mest fram emot?
Jag såg mycket fram emot Färjan, och det var den värd!

27. Favoritförfattare du upptäckte 2015?
Den författare jag verkligen upptäckte i år har varit Michael Cunningham, som jag över huvud taget inte kände till förut men som verkligen tagit mig med storm. Jag ska definitivt läsa mer av honom eftersom två av de bästa böckerna jag läst i år är från hans penna. Det är något med hur han skriver som verkligen passar mig.

28. Den mest minnesvärda karaktären du stötte på?
Jag gillade Frankie Landau-Banks från Den ökända historien om Frankie Landau-Banks väldigt mycket, men andra karaktärer som satt spår är Harriet Cleve från Den lille vännen, och så kan man väl aldrig glömma American Psychos Patrick Bateman... 

29. Vilken bok påverkade dig mest?
Allt de bar hade mig i ett järngrepp och skildringarna från Vietnamkriget kommer nog inte lämna mig på väldigt länge. Men den bok som fick mig att nästan fysiskt må illa var nog American Psycho ändå. 

30. Vilken bok kan du inte fatta att du INTE läst förrän 2015?
Pappan och havet av Tove Jansson - den har stått på listan så länge och ändå har det dröjt tills nu.

31. Favoritcitat från en bok du läst 2015?
Så många! Men ett av de som jag tycker är bäst är det här, ur Ett hem vid världens ände:

"Vill det du vill med större hetta. Bli besvärligare och kräv mer. Annars kommer du aldrig skapa ett liv som tar dig i bruk."

32. Den bok du läste 2015, som du kan tänka dig att läsa om 2016?
Pappan och havet tror jag att jag vill läsa om någon gång.


33. Vilka tre bloggare taggar du?
Alla som känner sig taggade är härmed taggade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar