tisdag 1 mars 2016

Mars; och hur mycket ett omslag spelar roll

Jag välkomnar gärna mars månad, och hoppas att den för ännu mer vår med sig hit till Brighton (som faktiskt är oförskämt varmt redan, med mina svenska mått mätt, men jag klagar inte).

Februari var en ganska bra läsmånad för min del, trots att jag varit så gott som begravd i skolarbete också (jag sysslar med engelsk lingvistik och akademiskt skrivande för tillfället; två kurser som låter roligare än vad de är och som jag längtar bittert efter att se slutet på). Men jag har lyckats läsa ut fyra böcker, och påbörjat sista delen i min omläsning av Philip Pullmans His Dark Materials-trilogi, en läsning som är väldigt engagerande och rolig att ta sig an.

Med en ny månad kommer såklart också en ny Månadens favorit. Mars favorit blir Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E. Lockhart - en av mina solklara favoriter från förra året. En uppfriskande och rebellisk bok som passar vårens antåg!

Men jag vill också ta tillfället i akt att undra över vem som är ansvarig för bokens svenska formgivning. Om ni inte sett det engelska originalomslaget någon gång kan ni jämföra här... känns som två helt olika böcker, inte sant?


4 kommentarer:

  1. http://nerdalicious.com.au/wp-content/uploads/2013/09/butterfly_smaug.png

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahahh, det där kan vara det fulaste jag sett!

      Radera
    2. Smaug den.. Flummige?

      Bilbo verkar ha skoj i stora världen iaf:)

      Radera
    3. Haha, håller med dig, Smaug ser ut som om han svalt någon märklig substans (kanske samma som illustratören gick på?)

      Radera