måndag 9 november 2015

En Dublin-helg

Nu är jag tillbaka i Sverige efter en mini-semester på Irland! Jag var i Dublin över helgen för att hälsa umgås med vänner och se lite av stan. Irland har ju producerat en hel del kända författare - däribland Jonathan Swift, Oscar Wilde, James Joyce, George Bernard Shaw, W.B. Yeats och Samuel Beckett. Dublin är faktiskt den stad i världen som producerat flest författare som fått Nobelpriset i litteratur (Yeats, Shaw och Beckett har alla fått priset).

Så en av de roligaste grejerna jag gjorde var att besöka Oscar Wildes staty på Merrion Square, där han ligger utfläkt på en sten klädd i färgglada kläder. Tvärsöver gången finns pelare där kända citat av honom finns skrivna i olika handstilar - vilken citatmaskin!




Statyer av James Joyce fanns det också många av.


På University College Dublins campus hittade jag dessutom coola planscher med Dumbledore på:


(Och jag köpte souvenirer i form av en mysig Harry Potter-tröja och ett Deathly Hallows-halsband som jag får visa senare).

Det finns massor av fler litterära sevärdheter i Dublin, som Trinity College Library och Writer's Museum, men det hann jag inte med den här gången. Men jag tyckte mycket om Dublin och nu har jag ju en anledning att åka tillbaka! Har ni några platser ni skulle vilja besöka på grund av litteratur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar